Reklama zewnętrzna w I kwartale 2015 roku

Reklama zewnętrzna w I kwartale 2015 roku

Rynek reklamowy w naszym kraju rozwija się dynamicznie – w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat nastąpił intensywny przyrost firm zajmujących się planowaniem i realizacją działań promocyjnych. Każdego roku wyniki sprzedaży branży odnotowują wzrost na poziomie kilku procent. Obserwując najnowsze wyniki, można stwierdzić utrzymującą się stabilizację i stopniowy wzrost przychodów branży reklamowej.

Dane dla pierwszego kwartału 2015 roku wskazują zwiększenie wyniku finansowego (zysk netto) sektora o 2,5 procent, tj. o 40,4 milionów złotych, w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Największy wzrost nakładów przeznaczonych na reklamę odnotowany został w handlu, farmacji, branży żywnościowej, w tak zwanych produktach szybkozbywalnych (użytku domowego), finansach, mediach oraz w branży turystycznej.

Wzrost nakładów na reklamę OOH

fot. Flynth/bigstockphoto.com

Około sześciu-siedmiu procent rynku reklamowego w Polsce stanowi reklama zewnętrzna (outdoor, out-of-home). Posługująca się ogólnodostępnymi środkami masowego przekazu, takimi jak nośniki typu tablica reklamowa, citylight, billboard, reklama wielkoformatowa i tym podobne, umożliwia bezpłatny kontakt odbiorcy z przekazywaną treścią. Dodatkowo, związana z rosnącą mobilnością konsumentów, odgrywa coraz większą rolę w planowanych i realizowanych kampaniach i akcjach promocyjnych, przez co ma szansę na zwiększenie swojego znaczenia, na przykład w stosunku do reklamy telewizyjnej.

Raport sporządzony przez Izbę Gospodarczą Reklamy Zewnętrznej wskazuje na wzrost przychodów sektora o 3,5 procent względem pierwszego kwartału 2014 roku – wielkość sprzedaży w analizowanym okresie wyniosła 94 154 406,00 złotych. Największe zaangażowanie środków zaobserwowane zostało w takich branżach jak: sprzedaż (22,5%), telekomunikacja (15,4%), rozrywka i kultura (14,7%), żywność (10,3%), motoryzacja i transport (7,7%) oraz pozostałe (29,4%) – w tym finanse i usługi. Wyszczególniona przez Izbę, tak zwana reklama tranzytowa – umieszczana na środkach komunikacji miejskiej oraz na nośnikach znajdujących się w pojazdach, generująca 3,8 procent ogółu sprzedaży reklamy zewnętrznej, osiągnęła wynik na poziomie 3 508 025,00 złotych.

Przedstawione w raporcie wielkości jednoznacznie potwierdzają stabilizację i poprawę jakości usług outdoorowych. Zastosowanie nowoczesnych technologii (stopniowa digitalizacja nośników reklamy) pozwoliło na zwiększenie poziomu sprzedaży produktów reklamowych, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów, wynikających na przykład ze zmniejszenia ilości dostępnej powierzchni ekspozycyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.