Reklama zewnętrzna rośnie w siłę

Reklama zewnętrzna rośnie w siłę

Suteczny billboard

fot. bigstockphoto.com

Jak wynika z raportu Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej (IGRZ) i Domu Mediowego Starlink, wartość rynku reklamy OOH wzrosła w pierwszym kwartale 2016 roku o 5% w stosunku do pierwszego kwartału roku ubiegłego.

Stabilizacja rynku OOH

Rynek OOH, na który składają się trzy segmenty: reklama zewnętrzna, reklama tranzytowa oraz reklama DOOH, osiągnął w ostatnich miesiącach sprzedaż na poziomie 98,9 mln złotych. Najwięcej, bo 60% przychodów, wygenerowały sektory: handlu, mediów telekomunikacji oraz żywności. Tym samym sprawdziły się prognozy ekspertów, według których rynek OOH osiąga oczekiwaną długo stabilizację.

Kto rozdaje karty?

W przypadku reklamy tranzytowej prym wiodą firmy AMS oraz Business Consulting, a po piętach depczą im Synergic i Clear Chanel Poland. Wielkość generowanej przez nie sprzedaży wyniosła w pierwszym kwartale ponad 5 milionów złotych. Jeśli chodzi o reklamę DOOH, liczba nośników działających w jej obszarze wzrosła o blisko 50 w stosunku do roku ubiegłego. Co ważne, wzrasta nie tylko ilość, ale i jakość reklam, które osiągają międzynarodowy poziom, jeśli chodzi o kreację.

I co dalej?

Eksperci są zdania, że w ciągu najbliższych miesięcy będziemy mogli zaobserwować jeszcze większy progres na rynku OOH. Z czym to się wiąże? Jeszcze w tym roku planowane jest wprowadzenie systemu Outdoor Track, czyli nowej metody badania outdooru w naszym kraju. Eksperci śmiało nazywają tę zmianę rewolucyjną. Dlaczego? Choćby dlatego, że rynek OOH w końcu, po ok. 25 latach, będzie można znów mierzyć i porównywać z innymi, używając tych samych wskaźników. Dzięki nowemu systemowi, rynek OOH będzie najlepiej przeanalizowanym obszarem reklamy w Polsce.

Potencjał reklamy zewnętrznej

Ci, którzy uznawali, że reklama outdoorowa znajduje się w odwrocie, powinni czym prędzej zweryfikować swoją opinię. W największych europejskich miastach triumfy święci reklama w formacie citylight wyświetlana w technologii LED. Ekrany LED mają większą moc niż tradycyjne ekrany, a reklama na nich jest skuteczniejsza. A jak twierdzą eksperci – reklama przynosi wtedy najlepszy skutek, jeśli w ok. 60% promuje markę, a w pozostałych 40 – skłania do podjęcia działania. Reklamy LED-owe mają taki potencjał, jednak na ich wprowadzenie na terenie naszego kraju przyjdzie nam jeszcze poczekać – nie kilka miesięcy, ale nawet kilka lat. Powód? Nasz rynek nie jest jeszcze gotowy na przyjęcie tak wysokich standardów reklam.

Reklama zewnętrzna – jakie wyzwania?

Jednym z największych wyzwań dla sektora reklamy zewnętrznej jest połączenie jej z reklamami online’owymi. Zauważyć można, że nośniki reklamy mają coraz bardziej nowoczesny charakter. Są interaktywne, czego przykładem może być reklama Princessy zainstalowana w lutym tego roku na wrocławskich przystankach. Dzięki niej oczekujący na autobus mogli wysłuchać i obejrzeć dedykowane im teksty, a także posmakować reklamowanych wafelków. Reklama, choć zaledwie dwudniowa, wywołała falę poruszenia wśród wrocławian, pokazując, że odbiorcy takich właśnie reklam zewnętrznych potrzebują.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.