Rynek reklamowy w pierwszej połowie 2018 roku

Rynek reklamowy w pierwszej połowie 2018 roku

Minione półrocze okazało się najlepszym w tej dekadzie dla rynku reklamowego. Największe wzrosty można było zaobserwować w internecie.

W pierwszym półroczu nakłady na reklamę zwiększyły się o 9,2 proc. i osiągnęły wartość 4,66 mld złotych. To rekordowy wynik w ostatnim dziesięcioleciu. Tak duże wzrosty mają związek z dobrą koniunkturą w Polsce (wzrost PKB w pierwszym półroczu wyniósł 5,1 %). Zarobki Polaków są coraz wyższe. Dzięki temu chętnie wydają zarobione pieniądze, co sprzyja wzrostom nakładów na reklamę.

Tak dobra passa trwa od ostatniego kwartału ubiegłego roku, odkąd każdy kwartał osiągał coraz większą dynamikę wzrostu. Reklamodawcy ostrożnie podchodzili do optymistycznych danych dotyczących gospodarki. Jednak stopniowe zwiększanie wydatków na reklamę przyniosło pozytywne skutki, dzięki czemu w tym roku inwestycje w reklamę są coraz wyższe.

Najlepiej internet

Nakłady na reklamę telewizyjną w pierwszej połowie tego roku wzrosły o 176,6 mln zł, do 2,2 mld zł (o 8,7 proc.). Drugi kwartał okazał się trochę słabszy. Prawdopodobnie ciepła kwietniowa aura spowodowała spadek oglądalności telewizji, a tym samym spadek dostępnych zasobów. Tę stratę rynek odrobił jednak w czerwcu podczas mistrzostw świata w piłce nożnej. Wówczas najsilniej reklamowały się firmy z sektorów motoryzacyjnego, napoi i alkoholi oraz branży handlowej. W czerwcu kluczowe kanały Telewizji Polskiej wypracowały w grupie komercyjnej (16-49) aż o 60 proc. punktów ratingowych więcej niż rok temu.

Z kolei wartość reklamy internetowej wzrosła o 191,7 mln zł, do 1,55 mld zł (o 14,1 proc.). W związku z wejściem w życie pod koniec maja rozporządzenia o ochronie danych osobowych RODO na rynku reklamowym trwała jedynie kilkudniowa dezorientacja.  Udział internetu w całym rynku reklamowym wzrósł do 33,4 proc., a od początku roku najszybszy wzrost zanotował Facebook. Wydatki na reklamę mobilną wzrosły w skali roku o 23,5 proc., a w całym rynku reklamy internetowej wzrosły z 31,7 do 34,3 proc.

Nakłady na reklamę w radiu zwiększyły się od ubiegłego roku z 310 do 340 mln zł (9,5 proc), z czego w drugim kwartale dynamika wzrostu wyniosła 12,2 proc., a tylko w maju osiągnęła aż 19,9 proc. Wpłynęły na to głównie wyższe inwestycje branży handlowej.

Reklama zewnętrzna zanotowała wzrost wartości do 254 mln zł (o 1,8 proc.). W drugim kwartale, mimo mundialu, wzrost nastąpił tylko dzięki sporym wydatkom na reklamę tranzytową i cyfrową, natomiast spadek zanotowały standardowe backlighty i frontlighty. Reklama prasowa z kolei zaliczyła spadek o ok. 5 proc.

Wydatki na reklamę w magazynach wyniosły 155,7 mln zł (o 5 proc. mniej niż rok temu). To najmniejszy spadek od 2011 roku. Na reklamę w czasopismach najwięcej przeznaczają producenci kosmetyków, farmaceutyków i leków.

Nakłady na reklamę w radiu i internecie procentowo poszły w górę bardziej niż w telewizji. Udział telewizji w rynku reklamowym w skali roku zmalał minimalnie – z 47,5 do 47,3 proc., natomiast internet osiągnął wzrost z 31,9 do 33,4 proc.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.