Wzrost wartości rynku reklamowego

Wzrost wartości rynku reklamowego

Adam88x/bigstockphoto.com

W pierwszym półroczu bieżącego roku wartość wydatków reklamowych uplasowała się na poziomie 4,7 mld zł. Rynek odnotował poprawę swojego wyniku z pierwszego kwartału, bowiem po sześciu miesiącach wzrósł o 9,2%. Jak wynika z najnowszego raportu agencji mediowej Starcom, jest to najwyższa dynamika, jaka została odnotowana od roku 2008!

Kondycja sektorów reklamowych

Czternaście sektorów zdecydowało się na zwiększenie poczynionych inwestycji reklamowych. Tylko dwa je ograniczyły. Jeśli chodzi o lidera spadków, to miano to uzyskała branża telekomunikacyjna. Tutaj spadek wynosił 6,4% – budżety zmniejszone zostały o 22,9 mln zł. Oprócz tego wydatki zmniejszyły przedsiębiorstwa z branży mediowej. Tutaj kwota zmalała o 4,6 mln zł, czyli o 2% mniej.

Po sześciu miesiącach roku największym wzrostem mogła pochwalić się branża handlowa. Jej wydatki na reklamę zwiększyły się aż o 117,4 mln zł. Dynamika wzrostu uplasowała się na poziomie 17,9%. Stało się tak ze względu na to, że w tym okresie miało miejsce wiele bardzo intensywnych kampanii reklamowych dużych sieci, takich jak Allegro, Media Expert, Kaufland, RTV Euro AGD czy Lidl.

Oprócz branży handlowej na odnotowanie zasłużyły również trzy inne sektory. Przede wszystkim branża finansowa, której wydatki zwiększyły się o 51 mln zł (dynamika +16%). Oprócz tego większe wydatki miały również branża żywnościowa – o 40,3 mln zł, dynamika +9,2% i farmaceutyczna – o 45,8 mln zł – dynamika 9,0%. Jeśli chodzi o pierwszą z wymienionych branż, to tutaj za wydatki odpowiedzialne były przede wszystkim banki PKO BP, Credit Agricole oraz Alior Bank. Z kolei, gdy mowa o sektorze farmaceutycznym, to działania marketingowe znacznie wzmocniły Sandoz i Natur Produkt Zdrovit, zaś w branży spożywczej za wzrosty odpowiadają przede wszystkim takie firmy jak Maspex Wadowice, Wawel Kraków oraz Nestle.

Obszary komunikacji masowej

W pierwszych miesiącach 2018 roku wzrostem mogły pochwalić się prawie wszystkie klasy mediów. Wzrost nie dotyczył jednak prasy. W tym rankingu liderem była reklama internetowa. Jej budżety wzrosły aż o 14,1%. Wzrostami mogły pochwalić się również: reklamy kinowe (więcej o 5,4%), telewizja (więcej o 8,7%), radio (więcej o 9,5%) i reklama zewnętrzna (więcej o 1,8%). Spadki dotyczyły tylko magazynów oraz gazet. Były one jednak bardzo małe. Dla magazynów wynosił on bowiem 5%, zaś dla gazet 5,3%.

Duże wzrosty w reklamie internetowej

Całkowita wartość wydatków poniesionych na reklamę internetową urosła w pierwszym kwartale bieżącego roku aż o 14,1% rok do roku. Reklamodawcy zdecydowali się na wydanie aż o 191,7 mln zł więcej! Z kolei w drugim kwartale wiele osób nie wiedziało, czego spodziewać się po rozporządzeniu RODO (rozporządzenie o ochronie danych osobowych). Przepisy te weszły w życie z dniem 25 maja. Efektem ich wprowadzenia był obowiązek umieszczenia na każdej stronie internetowej stosownych informacji odnośnie nowych warunków przetwarzania informacji. Zamieszanie i niepewność na rynku trwała na szczęście tylko kilka dni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.