Kontrowersyjna reklama rajstop marki Adrian
- 12
- grudzień
- 2019
Przemoc domowa to sposób na dobry marketing? Adrian, producent rajstop, postanowił poruszyć w swoich kampaniach ten trudny temat. A jednak wzbudziło to niemałe oburzenie, szczególnie w środowiskach walczących o prawa kobiet. Działaczki ostro krytykują to śmiałe posunięcie.
Kontrowersyjne banery
W różnych miastach Polski pojawiły się niedawno banery reklamowe, które przyciągają wzrok. Czym? Nie są to standardowe reklamy. Przedstawiają one bowiem wizerunek skrzywdzonej, skatowanej i przerażonej kobiety. Na zdjęciu widać również fragment stojącego nad nią mężczyzny z zaciśniętą pięścią. Hasło reklamowe brzmi natomiast „Walcz o siebie! Ja to zrobiłam!!”. Kampania zdecydowanie nawiązuje do przemocy domowej. Szokujący jest jednak fakt, że nie jest to kampania społeczna a komercyjna. Banery zostały bowiem zaprojektowane i stworzone przez producenta rajstop.
Adrian poszedł o krok za daleko?
Pytanie brzmi, czy nie zostały przekroczone pewne granice dobrego smaku? Według wielu odbiorców nie powinno się wykorzystywać tak przykrego problemu, aby wypromować produkt. Głos w tej sprawie zabrało m.in. Centrum Praw Kobiet. „To przerażające, że problem przemocy wobec kobiet wykorzystywany jest w celach czysto komercyjnych” – można przeczytać na firmowym Facebooku.
Karolina Piasecka – czemu ona?
Kobietą, która można zobaczyć na banerach jest Karolina Piasecka – była ofiara przemocy domowej. Od dłuższego czasu działa ona na rzecz krzywdzonych kobiet, jednak jej wcześniejsze działania były oceniane dużo bardziej pozytywnie. Nawoływanie do przerwania milczenia w sprawie przemocy domowej i… kampania komercyjna rajstop, w której hasło na banerze zupełnie nie pasuje do wizerunku przerażonej kobiety? To nie jest zbyt dobre połączenie.
Adrian – przegląd wcześniejszych kampanii
Adrian znany jest z poruszania trudnych tematów w swoich kampaniach reklamowych. Główne hasło reklamowe jest niezmienne od lat i brzmi „Adrian kocha wszystkie kobiety”. Na banerach natomiast pojawiają się Panie, które kojarzone są z konkretnymi predyspozycjami. Była już zatem Monika Kuszyńska na wózku inwalidzkim, pojawiał się również problem braku akceptacji osób transseksualnych z Anną Grodzką w roli głównej. W swoich kampaniach producent rajstop wykorzystywał również wątek kobiet po mastektomii, a nawet problemy z uzależnieniami. Praktycznie każda reklama wypuszczona przez markę ma na celu wzbudzenie kontrowersji, ale również wprawienie w głęboką zadumę. Wszystkie kampanie Adrian przygotowuje we własnym zakresie.
Marka stawia w swoich kampaniach reklamowych na odwagę. Jednak pomiędzy poruszaniem trudnych tematów w rozsądny sposób a przekroczeniem granicy dobrego smaku jest naprawdę cienka linia. Według wielu odbiorców kampania komercyjna wykorzystująca wizerunek skrzywdzonej kobiety to zdecydowanie o krok za daleko. Producent powinien bowiem pamiętać, że jego reklamy mają na celu wypromowanie produktu. Robienie tego kosztem ofiar przemocy domowej zawsze będzie źle odbierane.
Szukaj
Kategorie
- ABC reklamy outdoor
- Kampanie reklamowe
- Reklama w mediach
- Rodzaje reklamy zewnętrznej
- Strategie reklamowe
- Wiadomości z rynku reklamy