Marketing sensoryczny
- 08
- październik
- 2021
Marketing sensoryczny to inaczej marketing oddziałujący na zmysły: dotyk, węch, smak, wzrok oraz słuch. Należy wiedzieć, że każdy produkt może pobudzić minimalnie dwa zmysły, a część z nich wszystkie pięć. Warto wziąć to pod uwagę, przeprowadzając akcję promocyjne.
Podstawa to wzbudzenie emocji
Skuteczność marketing sensorycznego opiera się na sposobie podejmowania decyzji zakupowych przez konsumentów. Jak wynika z badań, w dużej mierze opierają się one na emocjach. Aby je rozbudzić i zbudować pozytywny odbiór marki lub produktu, należy wpłynąć na zmysły potencjalnego klienta.
Najczęściej marketing sensoryczny dotyczy wzroku i słuchu. Planując działania marketingowe, nie warto jednak rezygnować z innych zmysłów.
Jakie elementy wpływają na zmysł wzroku?
Marketing sensoryczny nastawiony na zmysł wzroku (digital signage) to zatem przede wszystkim skupienie na obrazie, który trafia do konsumenta i staje się dla niego jednoznaczny z marką.
Z tego względu istotny jest każdy detal opakowania i produktu – rodzaj używanej czcionki, kolorystyka, kształt oraz typ materiału. Istotne jest także, jak komponuje się z otoczeniem.
W zakresie marketingu sensorycznego wpływającego na zmysł wzroku znaczenie ma też m.in. aranżacja siedziby firmy, oświetlenie, ubiór pracowników, wygląd strony internetowej i reklamy zewnętrznej.
Audiomarketing – pobudzenie zmysłu słuchu
W audiomarketingu wyróżnić można audio branding, czyli dżingiel, hasło reklamowe lub inne zasoby dźwiękowe, które silnie kojarzą się z marką.
Do wzbudzenia pozytywnych emocji w sklepach lub innych punktach usługowych wykorzystuje się także muzykę. Inny przykład audiomarketingu to tworzenie podcastów i reklam radiowych.
Warto wiedzieć, że dźwięk to jeden z najbardziej wpływających na nastrój czynników.
Jak pobudzić zmysł smaku konsumentów?
Zmysł smaku ma szczególne znaczenie w branży spożywczej. Do działań marketingowych w tym zakresie zaliczyć można organizowanie degustacji oraz wydawanie edycji limitowanych produktów.
Jak wpłynąć na zmysł dotyku?
W przypadku zmysłu dotyku największe znaczenie mają fizyczne odczucia klientów. Oznacza to zwrócenie uwagi na materiał, fakturę, kształt, temperaturę, a także wagę przedmiotu. Warto wziąć pod uwagę skojarzenia, jakie budzą różnego typu materiały – bezpośrednio wpływają one na odbiór przedmiotu. Przykładem mogą być naturalne materiały takie jak drewno, które kojarzy się z ciepłem. Szkło i metal uznawane są za ekskluzywne, a przedmioty z nich wykonane za wysoko jakościowe. Duże znaczenie ma w tej kwestii ciężar – lżejsze produkty kojarzone są często z niższą jakością.
Aromamarketing – co wpływa na zmysł węchu konsumentów?
W przypadku aromarketingu najczęstszym zabiegiem jest wzmacnianie zapachów, które kojarzą się z konkretną usługą lub miejscem. Przykładem może być np. intensywny zapach kawy w kawiarni.
Wprowadzenie klientów w pozytywny nastrój za pomocą zapachów stosowane jest także w butikach odzieżowych, w których rozpylane są aromatyczne olejki.
Szukaj
Kategorie
- ABC reklamy outdoor
- Kampanie reklamowe
- Reklama w mediach
- Rodzaje reklamy zewnętrznej
- Strategie reklamowe
- Wiadomości z rynku reklamy