Wzrost wartości sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej

Wzrost wartości sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej

Mimo że w ostatnim czasie wiele branż przeżywa spory kryzys, istnieją takie, które minione kilka lub kilkanaście miesięcy mogą zaliczyć do udanych. Najnowsze dane zebrane wspólnymi siłami i udostępnione  przez Izbę Gospodarczą Reklamy Zewnętrznej (IGRZ) oraz dom mediowy Starcom (Publicis Group) wykazały spory zysk w sprzedaży reklamy zewnętrznej w Polsce. Porównując drugi kwartał tego roku do analogicznego okresu w 2021 roku, wzrost na wspomnianym rynku wyniósł ponad 30%. W skali roku to znaczący wynik.

Rynek reklamy zewnętrznej dzieli się na trzy podstawowe segmenty: OOH, czyli tradycyjną reklamę pojawiającą się w różnych sferach życia publicznego; DOOH, która jest unowocześnieniem wcześniej wspomnianego rynku poprzez jego digitalizację, a także reklama udostępniona klientom transportu miejskiego wewnątrz pojazdów i na przystankach. Zgodnie z wynikami przedstawionymi przez IGRZ oraz Starcom w drugim kwartale 2022 roku wszystkie z wyżej wymienionych form reklamy zewnętrznej zanotowały bardzo dobry wynik sprzedażowy, który o 1/3 przewyższył ten z poprzedniego roku badawczego. W sumie, na transakcjach udało się osiągnąć ponad 150 milionów złotych. Warto zaznaczyć, że wyniku wyższego niż przed rokiem można było się spodziewać, ponieważ z końcem grudnia 2021 roku ilość podmiotów, do których reklamodawcy wyszli ze swoją ofertą, była większa od tej z początku roku o prawie 28%.

Jeszcze dwa lata temu, kiedy to wprowadzono wiele obostrzeń wynikających z pandemii konronawirusa SARS-COV-2, rynek reklamy zewnętrznej wpadł w ogromny marazm ekonomiczny. Wiele zleceń nie miało prawa bytu ze względu na ograniczenie swobodnego poruszania się ludności w polskich miastach. W związku z tym, reklamy w miejscach publicznych nie trafiałyby do licznej rzeszy odbiorców i z większości po prostu zrezygnowano. O ciężkim dla branży marketingowej czasie, wiele firm powoli zaczyna zapominać i proponuje sprzedaż reklam coraz większej liczbie podmiotów. Dodatkowym motorem napędowym dla rynku reklamy zewnętrznej była promocja wielu norm i zachowań chętnie widzianych po dwóch latach ograniczeń takich jak wyjazdy wakacyjne czy wyjście do restauracji i kina. Spore znaczenie w osiągniętym w drugim kwartale wyniku sprzedażowym miało też podniesienie cen. Nie było ono jednak aż tak znaczące, aby być głównym czynnikiem obecnie osiągniętego zysku. W zależności od nośnika, na który reklama została sprzedana, była ona droższa o ok. 8-10%.

Przyjrzyjmy się bliżej jakie sektory gospodarki krajowej miały najwyższy udział w reklamie zewnętrznej w tym roku. Najczęściej promowano w ten sposób usługi handlowe. Uzyskały one 22% sprzedaży spośród wszystkich branż. Drugie miejsce zajęły kampanie społeczne z wynikiem 14%, a podium zamknęła telekomunikacja z 12% wpływu. Kolejne miejsca zajęły branże: medialna (10%), alkoholowa (8%), rekreacyjna (7%) i żywnościowa (6%). Pozostała reszta (21%) to wszystkie inne reklamy zewnętrzne sprzedane przez firmy nieposiadające na tyle znaczącej pozycji na rynku, aby uwzględniać je w oddzielnym zestawieniu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.