Billboard vs. Telebim
- 27
- maj
- 2013
Pytanie co jest lepsze – billboard czy telebim, jest pytaniem, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. I pomimo że nie ma jasnej odpowiedzi, zanim wybierzemy, musimy zadać sobie kilka pytań pomocniczych. Jakim budżetem dysponujemy? Gdzie chcemy umieścić reklamę? W jakim formacie? Do kogo chcemy trafić? Ale od początku…
Billboard jest nośnikiem reklamy o dużych rozmiarach, zwykle występującym w postaci tablicy lub plakatu. Billboardy bywają podświetlone, aby były widoczne w porze nocnej. Rozmiary bywają różne, począwszy od formatu europejskiego 5,04×2,38 metra, poprzez 4×3 metry, 6×3, 12×3, 12×4 czy tzw. citylighty o rozmiarze 1,2×1,8 znajdujące się na wiatach przystanków czy latarniach, bądź spotykane w metrze billboardy o rozmiarze 6m2. Billboardy o powierzchni od 50 do 300 m2 noszą nazwę megaboardów i spotykane są w dużych miastach.
Telebim jest nośnikiem reklamy w formie ekranu wizyjnego składającego się z diod LED. Prawdziwą przewagą nad wielkoformatowym ekranem plazmowym jest widoczność obrazu pomimo dużego nasłonecznienia oraz wyrazistość spowodowana większą jasnością powierzchni telebimu. Taki ekran można zamontować zarówno na zewnątrz (reklama outdoor), jak i wewnątrz (reklama indoor).
Plusy i minusy billboardu
Oczywistym plusem wyboru billboardu jest jego niewielka (w porównaniu z telebimem) cena. I odnosi się to zarówno do wynajęcia np. tablicy i naklejenia plakatu, jak i do zamówienia billboardu jako całości. Dotychczasowym minusem było to, że reklama na billboardzie jest mało widoczna w porze nocnej czy przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych, lecz dzięki podświetleniu billboardu ten problem w pewnym stopniu znika. Jest to też reklama statyczna, co dla niektórych może być minusem z uwagi, że statyczne obrazy są gorzej zapamiętywane. Billboardy, szczególnie te niżej umieszczane, mogą być obiektem wandalizmu.
Plusy i minusy telebimu
Telebim jest nośnikiem dużo droższym niż billboard. Dla niektórych cena wynajęcia czy zakupu telebimu może być nie do przeskoczenia. Na montaż telebimu potrzebne jest również zezwolenie. Obecnie trwają prace nad większym kontrolowaniem wydawania zezwoleń z uwagi na fakt, iż reklamy są montowane w taki sposób, że w porze nocnej oślepiają kierowców szybko zmieniającymi się obrazami. I tak też 1 stycznia 2011 roku został wprowadzony zakaz montowania telebimów prostopadle do jezdni w większości z miast w Polsce. Ale jakie są plusy? Reklamy wyświetlane na telebimach są dużo bardziej zauważalne niż te na billboardach czy plakatach. Treść reklam jest również częściej zapamiętywana, gdyż jest to treść dynamicznie zmieniająca się. Jakość obrazu, jego wyrazistość, jest widoczna w każdych warunkach atmosferycznych, o każdej porze dnia i nocy.
Badanie skuteczności
W 2010 roku firma Disign.pl podjęła się przeprowadzenia ankiety na temat zauważalności nośnika reklamy, jakim jest billboard. Badania zostały przeprowadzone z tradycyjnym billboardem o powierzchni 12m2, znajdującym się na jednym z budynków prostopadle do ulicy. Zbadano czas ekspozycji nośnika na pieszego, który wyniósł ponad 1 minutę, a sama ankieta przeprowadzona została od godz. 10 do 17, wśród 400 ankietowanych.
Pytano, czy pieszy zauważyli billboard z reklamą, który właśnie minęli. Aż 338 ankietowanych nie zauważyło reklamy, 40 z nich nie potrafiło powiedzieć czego dotyczyła, i aż tylko 22 osoby potrafiły powiedzieć co to była za reklama i czego dotyczyła. Stwierdzono również, że czytelność reklamy na nośniku cyfrowym jest około 10 razy większa niż na tradycyjnym. Również badania przeprowadzone przez organizacje zagraniczne potwierdzają większą skuteczność reklamy cyfrowej. Przykładem jest Point of Purchase Advertising Institute, który w trakcie swoich badań stwierdził, że firmy reklamujące swoje produkty na telebimach stwierdziły 80% wzrost sprzedaży tych produktów.
Szukaj
Kategorie
- ABC reklamy outdoor
- Kampanie reklamowe
- Reklama w mediach
- Rodzaje reklamy zewnętrznej
- Strategie reklamowe
- Wiadomości z rynku reklamy
Ciekawy artykuł przedstawiający pozytywy oraz minusy billboardów. Billboardy cyfrowe chyba jednak wygrywają z telebimami ze względu na ogromną różnicę w cenie. Pozdrawiam