Porównanie kosztów reklamy online i offline
- 12
- czerwiec
- 2015
Zgodnie z powszechnie znanym powiedzeniem, reklama stanowi dźwignię handlu. Ujmując nieco szerzej jego znaczenie, możemy stwierdzić, że odpowiednio przeprowadzona kampania reklamowa może decydować o „być albo nie być” prowadzonej przez nas działalności lub promowanej marki – kluczem do sukcesu jakiegokolwiek biznesu jest jak największe zainteresowanie ze strony potencjalnych klientów. Jak ich efektywnie pozyskać?
Decydując się na prowadzenie zewnętrznych działań promocyjnych, możemy wybrać spośród wielu wariantów reklamy tradycyjnej, tak zwanej reklamy offline, takich jak reklama zewnętrzna (outdoor), reklama prasowa, reklama radiowa i telewizyjna czy reklama bezpośrednia (eventy reklamowe, happeningi), lub z coraz bardziej popularnej reklamy online, ogólnie określanej mianem marketingu internetowego (promowanie za pomocą strony internetowej, mediów społecznościowych i tym podobnych). Zarówno jedna, jak i druga forma ma swoje wady i zalety, i tylko od nas będzie zależało, którą wybierzemy.
Czym się różni reklama offline i online
Wielość kanałów reklamy tradycyjnej pozwala na dotarcie do odbiorców przekazu różnymi ścieżkami: na ulicy, w środkach komunikacji miejskiej, w samochodzie i w domu. Niestety, jej charakter uniemożliwia tak zwany żywy kontakt z konsumentem – jest ona zazwyczaj statyczna, pasywna w odbiorze i ograniczona pod względem czasu (czas emisji reklamy, okres wynajmu nośnika itd.). Reklama w sieci charakteryzuje się natomiast w zasadzie czasową i przestrzenną nieograniczonością, zaangażowaniem użytkownika, szybkim reagowaniem na jego potrzeby, większym gronem odbiorców i możliwością natychmiastowego publikowania treści. Za jej wadę można uznać natomiast zawężoną grupę klientów, do użytkowników sieci oraz ograniczony rozmiar reklam, wynikający z możliwości (parametrów) danego serwisu/serwera.
Jakie koszty generuje reklama online i offline
Oprócz przywołanych „plusów” i „minusów”, istotną kwestią dla reklamodawcy jest koszt prowadzonej kampanii. W obu przypadkach struktura wydatków różni się pod względem konieczności zaangażowania określonych zasobów. Różnice w kosztach wynikają również z charakteru obu wariantów. Biorąc pod uwagę środki potrzebne do przygotowania i przeprowadzenia kampanii, reklama offline generuje zdecydowanie większe wydatki – w zależności od wybranego rodzaju, będą one związane z zastosowaniem konkretnych materiałów, wynajęciem nośników reklam, emisją spotów w radio i w telewizji oraz zaangażowaniem wielu osób (do przeprowadzenia kampanii tego typu najczęściej wynajmowana jest agencja reklamowa). Średni koszt rozbudowanej kampanii typu offline można określić w granicach od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.
Koszty reklamy w sieci koncentrują się najczęściej wokół zaprojektowania i wykonania strony internetowej (jednorazowy wydatek, od kilkuset do kilku tysięcy złotych), wykupienia i utrzymania serwera oraz domeny, pozycjonowania witryny (można robić to samodzielnie), oraz obsługi mediów społecznościowych, co również można robić we własnym zakresie. W zależności od naszych potrzeb, zakresu prowadzonych działań oraz naszego (lub osób trzecich) zaangażowania, koszty kampanii internetowej można ograniczyć nawet do kilkuset złotych.
Reklama internetowa jest zdecydowanie tańsza od reklamy typu offline. Z uwagi jednak na chęć wypracowania jak najszerszego zasięgu przekazu, specjaliści branży zalecają (o ile jest to możliwe) stosowanie obu, uzupełniających się, rodzajów promocji.
Szukaj
Kategorie
- ABC reklamy outdoor
- Kampanie reklamowe
- Reklama w mediach
- Rodzaje reklamy zewnętrznej
- Strategie reklamowe
- Wiadomości z rynku reklamy