Reklama OOH w Polsce w 2017 roku
- 28
- luty
- 2018
Dane dotyczące wielkości rynku OOH w Polsce w 2017 roku zostały przygotowane przez IGRZ i Dom Mediowy STARCOM (Publicis Media).Wartość sprzedaży w tych sektorach reklamy OOH wyniosła w 2017 roku ponad 484,3 mln zł i była o 1,7 proc. niższa niż w roku 2016. Szacowana wartość sprzedaży w ostatnim kwartale 2017 roku wyniosła ponad 139,4 mln zł. Była wyższa o 5,7% niż w tym samym okresie w roku poprzednim.
Dominującymi sektorami reklamy OOH są: handel (21 proc.), media (16 proc.), żywność (12 proc.), telekomunikacja (11 proc.). Kolejne, 5 miejsce, zależnie od pory roku, naprzemiennie zajmują: napoje i alkohole, motoryzacja, czas wolny i podróże.
Zaledwie cztery największe firmy: AMS, Ströer Polska, Cityboard Media oraz Clear Channel Poland mają prawie 82 proc. udziałów w monitorowanych wydatkach na reklamę OOH Polsce, z czego łączny udział firm AMS i Ströer wyniósł w 2017 ponad 60 proc.
Ważną rolę odgrywają również firmy, będące właścicielami dedykowanych sieci nośników reklamy: Jet Line (nośniki reklam przy głównych szlakach komunikacyjnych) i Gigaboard (reklama wielkoformatowa i nośniki w centrach handlowych). Ważną rolę odgrywają również największe firmy regionalne: Outdoor3Miasto (pomorskie) oraz Maik (lubelskie).
Wyniki w branży OOH za 2017 rok nieco odbiegają od wcześniejszych prognoz. Dobry wynik w IV kwartale (dzięki reklamie tranzytowej i DOOH) nie zrównoważył słabszych wyników sprzedaży w III kwartale, w efekcie czego cały rok ma dynamikę ujemną.
Główną rolę na rynku reklamy tranzytowej odgrywają dwie firmy: Business Consulting, obecna na polskim rynku już od 30 lat oraz AMS S.A, a tuż za nimi plasują się Ströer Polska (operator reklam w wagonach Metra Warszawskiego, zarządca powierzchni reklamowych na peronach i stacjach metra), Synergic, Clear Channel Poland oraz Warexpo.
Reklama tranzytowa nadal ma trend wzrostowy m.in. dzięki innowacyjnemu wprowadzaniu nowoczesnych i coraz bardziej wydajnych technologii.
Wielkość sprzedaży działań związanych z reklamą tranzytową wykorzystującą zewnętrzne powierzchnie i wnętrza pojazdów komunikacji miejskiej osiągnęła w roku 2017 wartość ponad 35,1 mln zł i była wyższa o ponad 1,7 proc. niż w 2016 roku.
Wśród nośników reklamy przeważają nośniki małego formatu, citylight, frontlight 6×3 m i standardowe 12 m², które deklasują inne nośniki. Ich liczba stale wzrasta. Widać również wzrost w zakresie nośników „citylight” (wiaty przystankowe, wolnostojące witryny i słupy ogłoszeniowo-reklamowe). W zakresie nośników średniego i dużego formatu nastąpił niewielki spadek.
Rynek reklamy DOOH w Polsce jest coraz lepiej monitorowany. Łączna wielkość sprzedaży w roku 2017 wyniosła ponad 26 mln zł i była wyższa niż w roku 2016 o 18 proc.
Rok 2018 zapowiada się interesująco ze względu na Igrzyska Olimpijskie, Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej i wybory samorządowe, które zawsze wzmagają aktywność reklamodawców w reklamie OOH. W roku 2018 przewiduje się wzrost sprzedaży o ok. 3,5% – 5,5%.
Szukaj
Kategorie
- ABC reklamy outdoor
- Kampanie reklamowe
- Reklama w mediach
- Rodzaje reklamy zewnętrznej
- Strategie reklamowe
- Wiadomości z rynku reklamy