Wzrost patriotyzmu konsumenckiego w czasie pandemii
- 26
- październik
- 2020
Pojęcie patriotyzmu konsumenckiego odnosi się do chęci wspierania polskiej gospodarki poprzez zakup produktów od producentów krajowych. W czasach pandemii koronawirusa obserwujemy wyraźny wzrost zainteresowania produktami krajowymi wśród konsumentów. Jakie są tego przyczyny i które polskie produkty najchętniej wybieramy?
Kto i dlaczego kupuje polskie produkty?
Podstawową przyczyną wzrostu świadomości wśród konsumentów jest przypominanie przez rząd tego, że należy wspierać rodzimy rynek. W okresie epidemii jeszcze częściej możemy usłyszeć, że kupując polskie produkty wspieramy polską gospodarkę, firmy i krajowe miejsca pracy. Społeczeństwo w obliczu nadchodzącego kryzysu staje więc na wysokości zadania i stara się wybierać produkty polskiego pochodzenia dokonując zakupów. Największą wagę przywiązują do tego osoby młode, w wieku do 30 lat. Najmniejsze zaś zainteresowanie rodzimymi produktami wykazują seniorzy. Większość z nas zauważyła także to, że jakość produktów krajowych nie odbiega od jakości produktów importowanych do Polski. Nie bez znaczenia pozostaje też fakt, że zarówno producenci, jak i sklepy, zaczęły oznaczać, a wręcz eksponować fakt, że dany produkt ma pochodzenie krajowe. Konsumentom zainteresowanym wspieraniem rodzimego rynku jest więc o wiele łatwiej sięgnąć po to, co nasze, bez konieczności porównywania na przykład kodów kreskowych czy wyszukiwania informacji na opakowaniu o tym, w jakim kraju dany produkt został wytworzony.
Ulubione polskie produkty
Największą popularnością cieszą się rodzime o lokalne towary spożywcze, które zarazem kupujemy najczęściej. Coraz częściej zwracamy też uwagę na producentów odzieży, obuwia, kosmetyków i leków. Jedynie polskie leki bez recepty nie są kupowane chętniej niż w latach poprzednich. To samo dotyczy sprzętu RTV i AGD – tutaj również większego znaczenia nie ma to, czy został on wyprodukowany w Polsce, czy też nie. Warto jednak podkreślić fakt, że dane te dotyczą chwili obecnej, natomiast nie wiadomo, jak będą się one kształtowały w najbliższych miesiącach czy latach. Polskie produkty reklamuje dziś głównie branża spożywcza, przez co to właśnie ona osiąga najlepsze efekty sprzedaży. Takiej tendencji nie widać zaś w przypadku producentów sprzętów gospodarstwa domowego i innych. Również sklepy z tymi produktami nie prowadzą akcji mających na celu promocję polskich produktów.
Przyszłość polskich produktów
Patriotyzm konsumencki ma ogromną szansę utrzymać się przynajmniej na bieżącym poziomie, choćby ze względu na fakt, iż pandemia koronawirusa wcale nie zmierza ku końcowi. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na grupę wiekową preferującą polskie produkty – są to głównie osoby młode, którym zależy na zachowaniu miejsc pracy, utrzymaniu przy życiu firm oraz rozwoju rodzimej gospodarki. Polscy producenci powinni więc podkreślać pochodzenie swoich produktów, co pozwoli im zwiększyć sprzedaż i rozwinąć działalność nawet w czasach pandemii, a już na pewno po jej zakończeniu.
Szukaj
Kategorie
- ABC reklamy outdoor
- Kampanie reklamowe
- Reklama w mediach
- Rodzaje reklamy zewnętrznej
- Strategie reklamowe
- Wiadomości z rynku reklamy