Branże najbardziej widoczne w OOH
- 02
- wrzesień
- 2014
W pierwszym kwartale 2014 roku wielkość sprzedaży na rynku OOH spadła o 3,4% w porównaniu z rokiem poprzednim, wynosząc niewiele ponad 88 mln zł. Stało się tak za sprawą spowolnienia gospodarczego oraz restrukturyzacji wydatków głównych reklamodawców, skierowania części budżetów na wykorzystanie w ramach OOH tzw. reklamy niesystemowej (przede wszystkim internet), a także działania audytorów, które wpłynęły negatywnie na kształtowanie cen ze sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych.
Jakie branże wciąż najchętniej korzystają z reklamy zewnętrznej w ostatnich miesiącach?
Już od kilku lat najważniejszą dla OOH jest branża handlowa, która najczęściej wybiera outdoor jako formę zareklamowania swoich produktów. Ponad 2/3 przychodów w OOH pochodzi z czterech branż:
- żywności (niemal 12%),
- telekomunikacji (14,3 %),
- sprzedaży (24%),
- rozrywki/kultury (prawie 15%).
Aktywizują się też te branże, które do tej pory oszczędzały na reklamie zewnętrznej – głównie finanse/marketing (ok 7%) i usługi.
Tradycyjną reklamę tranzytową wybierają najchętniej branże: medyczna – produkty zdrowotne, sprzedaż, budownictwo i kultura/rozrywka. Udział tej formy outdooru w przychodach całego rynku w pierwszym kwartale 2014 roku OOH wyniósł 2,5%. Sektor żywności stawia głównie na standardowe tablice plakatowe, które służą do lokalnych akcji promocyjnych. Być może inne branże również staną się bardziej widoczne w OOH dzięki stabilizującej się sytuacji ekonomicznej w głównych sektorach przemysłowych.
W ostatnich miesiącach potencjał reklamy zewnętrznej najrzadziej wykorzystywał sektor telefonii komórkowej, sieci handlowej oraz finanse/marketing. Skupiły się one na reklamie niesystemowej, czyli telewizji i internecie. Wydatki sieci sklepowych oraz telefonii komórkowej na outdoor zmalały w skali roku już o prawie 2,5 mln zł. Na reklamę outdoorową mniej przeznaczyli również producenci piwa, firmy transportowe, banki, organizatorzy akcji społecznych i producenci proszków do prania oraz innych domowych środków czystości.
Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej dużo obiecuje sobie po 2014 roku. Liczy ona na spory wzrost zainteresowaniem OOH ze względu na zbliżające się wybory samorządowe (jak to było w przypadku tegorocznych wyborów do Parlamentu Europejskiego). Wydatki w tym zakresie najprawdopodobniej zasilą konto IGRZ kilkoma, a może nawet kilkunastoma milionami złotych.
Szukaj
Kategorie
- ABC reklamy outdoor
- Kampanie reklamowe
- Reklama w mediach
- Rodzaje reklamy zewnętrznej
- Strategie reklamowe
- Wiadomości z rynku reklamy