Początki OOH w Polsce

Początki OOH w Polsce

Out of Home, w skrócie – OHH, to inaczej reklama zewnętrzna. W literaturze wyróżnia się trzy rodzaje reklamy zewnętrznej: reklamę mobilną, świetlną oraz wielkoformatową. Aktualnie reklama OHH jest popularną i często wykorzystywaną formą przekazu. Jej główną zaletą jest to, że dociera do masowego odbiorcy. Cechuje ją prosta forma oraz jasny przekaz. Outdoor z jednej strony zapewnia szybki kontakt, z drugiej zaś dba o zachowanie jego ciągłości.

W Polsce historia reklamy zewnętrznej sięga lat 90. Jak podają źródła, początkowo były to plakaty rozwieszane m.in. na szybach. Ich różnorodna barwa wyróżniała się na tle szarych zabudowań polskich miast. Kolejny etap w rozwoju outdooru stanowiło eksponowanie reklam na budynkach.
Nowe czasy reklamowe w Polsce są związane z kampanią wyborczą Tadeusza Mazowieckiego. Przygotowany na tę okoliczność szerokoformatowy plakat z hasłem „Siła spokoju” zawierał przede wszystkim treści polityczne, podkreślające przemiany w kraju.

W Polsce rozwój reklamy zewnętrznej jest ściśle związany z 1991 rokiem, kiedy to w Warszawie rozpoczęto montowanie pierwszych tablic wielkoformatowych, które były oklejone plakatami reklamowymi. Była to pionierska kampania reklamowa, która została przeprowadzona na potrzeby firmy IBM Polska Sp. z o.o. Za przedsięwzięcie to odpowiedzialność ponosiły trzy firmy: Plakanda International Poland Sp. z o.o., Europlakat Polska Sp. z o.o. oraz Outdoor Promocja Plakatu Sp. z o.o. W tym czasie w kraju niezwykłą popularność odniosło hasło „To wie się co się ma”. Z kolei za hit została uznana kampania reklamowa proszku do prania Pollena 2000, której slogan: „Ojciec prać? Prać, ale tylko w Pollenie 2000″ był znany wszystkim Polakom.

ooh

Od 1992 roku można w Polsce obserwować niezwykle dynamiczny rozwój branży reklamy zewnętrznej. Druga połowa lat 90. to czas, w którym na polskich ulicach zaczęło się pojawiać coraz więcej reklam w formach standardowych jak i nowoczesnych. Dobra koniunktura kraju spowodowała, że firmy zajmujące się reklamą zewnętrzną odnosiły coraz lepsze rezultaty. Klienci czekali, aby umieścić swój przekaz reklamowy na tablicach. Różnorodność reklam zewnętrznych spowodowała, że znacznie zmienił się krajobraz polskich miast.

W 1996 roku w skład Stowarzyszenia Reklamy Zewnętrznej wchodziło 16 firm posiadających ponad 16 tysięcy nośników. Lider rynku Art Marketing Syndicate Sp. z o.o. (AMS) posiadał 17% udziału w ogólnej liczbie tablic. Drugie miejsce przypadło Plakandzie, która posiadała 15,2%. Trzecie zaś miejsce zajmował Outdoor Promocja Plakatu – 14,9%.

Rok 1998 to proces konsolidacji na rynku outdoorowym (wprowadzenie zakazu reklamy alkoholu i wyrobów tytoniowych znacząco wpłynęło na ten proces). Coraz większe zainteresowanie potencjałem rynku outdoorowego spowodowało, że zagraniczne firm zaczęły wkraczać do kraju przejmując kolejnych dostawców reklamy zewnętrznej. W 1999 roku do Polski zawitały amerykańskie koncerny tj. Clear Channel Communications i News Corporation oraz niemiecka Grupa Ströer. W tym czasie Cityboard stworzył ogólnopolską sieć nośników 6×3.

Rozwój innowacyjnych technologii spowodował wprowadzanie nowych pomysłów i rozwiązań do reklamy zewnętrznej. Wielu bogatych właścicieli dużych firm tj. Agora, Ströer, czy Clear Channel dostrzega potencjał rozwojowy outdooru. Reklama zewnętrzna odgrywa bardzo dużą rolę w kampaniach promocyjnych. Prowadzone badania wskazują, że nadal stanowi ona przewagę nad mediami elektronicznymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.