Mity na temat reklamy zewnętrznej
- 27
- lipiec
- 2015
Jednym z powszechnie stosowanych rodzajów reklamy jest outdoor, czyli reklama zewnętrzna (znana również jako przekaz OOH – out-of-home). Wykorzystująca nośniki umiejscowione w przestrzeni publicznej, eksponuje informację o promowanej marce, usłudze, produkcie lub idei na zewnątrz.
Jak każda forma marketingu, także outdoor posiada zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Wśród głosów krytyki można usłyszeć wiele wytartych już sloganów, dotyczących przede wszystkim braku wyrazu, nienadążania za współczesnymi trendami oraz niskiej skuteczności. Czy faktycznie tak jest? Poniżej przedstawiamy dziesięć najpopularniejszych twierdzeń, opisujących reklamę zewnętrzną, które śmiało określić można jako mity.
1. Reklama zewnętrzna „kończy się”
W dobie internetu oraz coraz bardziej popularnego marketingu elektronicznego wydaje się, że tradycyjne formy reklamy powoli odchodzą do lamusa. O ile reklama telewizyjna i radiowa mają jeszcze szanse na zainteresowanie widzów/słuchaczy emitowanym przekazem, o tyle reklama prasowa i reklama zewnętrzna, określane często jako reklamy płaskie, nie są w stanie przyciągnąć uwagi odbiorców. Statystyki rynku reklamy w Polsce wskazują jednak na odmienne trendy. Z roku na rok reklama zewnętrzna przynosi coraz większe dochody firm reklamowych, co jasno wskazuje na jej skuteczność oraz rosnące znaczenie.
2. Outdoor stanowi przestarzałą formę reklamy
Reklama zewnętrzna, kojarzona przede wszystkim z wielkopowierzchniowymi płachtami, wydaje się nie nadążać za najnowocześniejszymi rozwiązaniami w dziedzinie przekazu marketingowego. Jak wskazują jednak przykłady wiodących firm reklamowych, w obszarze outdooru coraz częściej stosowane są nowoczesne technologie, takie jak na przykład telebimy ledowe.
3. Reklama zewnętrzna szpeci przestrzeń publiczną
Przeciwnicy outdooru często wskazują na szpetne i umieszczone, wydawać by się mogło, w przypadkowym miejscu reklamy. Określane jako „zanieczyszczenie wizualne”, popularne plakaty i billboardy, znajdujące się często w najmniej oczekiwanym miejscu i w bardzo bliskiej odległości od siebie, mogą sprawiać wrażenie przypadkowych. W rzeczywistości, przemyślana i estetyczna kampania promocyjna, nie tylko nie zaśmieca krajobrazu, ale może go również atrakcyjnie urozmaicić. Podpisana przez Prezydenta RP, w kwietniu bieżącego roku, tak zwana ustawa krajobrazowa ma uregulować zasady zamieszczania reklam w przestrzeni publicznej, co powinno doprowadzić do uporządkowania obserwowanego gdzieniegdzie chaosu przestrzennego.
4. Reklama zewnętrzna jest nachalna
Powiązana z powyższym zarzutem, natarczywość outdooru wynika z pozornego przesytu i przypadkowości. Faktycznie, charakter umieszczonych w przestrzeni publicznej nośników przekazu reklamowego, umożliwia świadome ignorowanie go przez odbiorców (widząc reklamę mają oni wybór – mogą przyswoić sobie przekazywane treści lub nie zwracać na nie swojej uwagi).
5. Reklama zewnętrzna ma ograniczony zasięg
Najczęściej wskazywanym, w stosunku do outdooru, zarzutem jest niewielki, w porównaniu na przykład z mediami elektronicznymi, obszar oddziaływania. Co prawda, nośniki reklamy umieszczane są „jedynie” w przestrzeni zewnętrznej, mają one jednak możliwość dotarcia do osób przebywających w różnych miejscach, nie tylko w świecie wirtualnym. Dodatkowo, w odpowiedzi na wzrastającą mobilność odbiorców, reklama zewnętrzna coraz częściej niejako podąża za nimi.
6. Reklama zewnętrzna jest ograniczona pod względem rodzajowym
Niektórym odbiorcom reklama zewnętrzna nadal kojarzy się jedynie z plakatem, umieszczonym w przypadkowym miejscu lub billboardem, znajdującym się najczęściej przy często uczęszczanych drogach. W rzeczywistości, pod pojęciem outdoor mieszczą się również tablice reklamowe, citylighty, telebimy, reklamy wielkoformatowe zamieszczone na siatkach maskujących elewacje budynku, reklamy pneumatyczne, a także reklamy ambientowe, a nawet eventy promocyjne.
7. Reklama zewnętrzna jest nieefektywna
Wynikająca z poprzednich argumentów niska efektywność przekazu zewnętrznego, uzasadniana jest przede wszystkim jego jednostronnością – nastawieniem wyłącznie na odbiór, pozornie niewielką różnorodnością nośników i ściśle określonym (ograniczonym) charakterem odbioru. W rzeczywistości, reklama zewnętrzna, przedstawiając daną markę, produkt lub usługę w określony sposób, stanowi istotny element rozbudowanej strategii promocyjnej.
8. Reklama zewnętrzna jest nieatrakcyjna
Niektórzy przeciwnicy outdooru wskazują na jego niską atrakcyjność, uniemożliwiającą osiągnięcie zamierzonych efektów. Podążając za zmieniającymi się trendami, twórcy reklam zewnętrznych dbają o ich efektowność, zarówno w wymiarze estetycznym, jak i w zakresie skuteczności przekazu.
9. Reklama zewnętrzna służy jedynie celom komercyjnym (sprzedażowym)
Podstawową funkcją każdej reklamy jest informowanie i nakłonienie konsumenta do skorzystania z promowanej oferty. Kojarząca się niektórym wyłącznie z dużymi powierzchniami, reklamującymi na przykład popularną markę rajstop, reklama zewnętrzna doskonale się sprawdza również w kampaniach społecznych.
10. Outdoor jest drogi, a więc nie dla wszystkich
Koszty realizacji kampanii zewnętrznej w głównej mierze zależą od ilości i rodzaju zastosowanego nośnika. Planując, na przykład rozbudowaną kampanię konkretnej marki, należy przygotować dość rozbudowany budżet. Promocja niewielkiej firmy, oferty lub przedsięwzięcia nie wymaga jednak wielkich nakładów finansowych.
Szukaj
Kategorie
- ABC reklamy outdoor
- Kampanie reklamowe
- Reklama w mediach
- Rodzaje reklamy zewnętrznej
- Strategie reklamowe
- Wiadomości z rynku reklamy