Trendy w projektowaniu opakowań
- 23
- październik
- 2015
Jak w każdej dziedzinie również w projektowaniu opakowań możemy mówić o pewnych trendach. Rynek dość dynamicznie reaguje na potrzeby i gusta klientów oraz zmiany na rynku. Jakie główne kierunki rozwoju możemy wytyczyć w tej branży?
1. Ekologia
W dobie dynamicznego rozwoju cywilizacji coraz większe znaczenie zyskuje nurt slow life – skupienie się na codzienności i jej celebracji, korzystanie z naturalnych, najlepiej wytworzonych w domu, produktów. W kwestii opakowań przekłada się na to projekt graficzny – proste etykiety i na użyte materiały – często naturalne, biodegradowalne lub do powtórnego użytku. Umieszcza się tam nie tylko informacje, co jest w środku, ale jakich materiałów użyto, by to opakować.
2. Prostota
Za pierwszym trendem idzie kolejny. Loyout staje się minimalistyczny i oszczędny, sprawiający przyjemne i lekkie wrażenie. Coraz częściej rezygnuje się z przeładowania treści, na rzecz dość surowej wizji graficznej i informacyjnej. Prosta forma paradoksalnie wyróżnia się na sklepowej półce i przyciąga wzrok.
3. Nastawienie na lokalność
Skupienie się na tym, co lokalne dotyczy nie tylko samego produktu, ale i jego opakowanie. Konsumenci coraz częściej sięgają po produkty regionalne. Jeśli chodzi o opakowania przejawia się to nawiązaniem do danego regionu, stylizacją na „produkt hand made”, przez co podkreśla się wyjątkowość danego produktu.
4. Styl retro
Z jednej strony cechuje nas pęd do nowoczesności, ale z drugiej – tęsknimy za „starymi, dobrymi czasami”. Dużą popularnością cieszą się przetwory spożywcze, których opakowanie przypomina nam tradycyjne polskie produkty wytwarzane w naszych domach od pokoleń. Wyjątkowy kształt, retro czcionka w połączeniu z nowoczesną, minimalistyczną kolorystyką, nawiązuje do przeszłości.
5. Personifikacja
Kierowanie produktu do konkretnej grupy docelowej daje duże możliwości marketingowe. Jest to możliwe m.in. dzięki rozwojowi druku cyfrowego i pozwala na zbudowanie silniejszej relacji z daną marką. Czasem odbywa się to poprzez zostawienie „osobistej” informacji czy treści skierowanej do odbiorcy danego produktu.
6. Odwoływanie się do emocji
Podobnie jak w poprzednim punkcie pozwala na tworzeniu silniejszej więzi z klientem, wyróżnienie się na rynku i zostanie rozpoznawalnym wśród innych marek.
7. Odsłonięte opakowania
Coraz częściej, kupując dany projekt, możemy zobaczyć co jest w środku. Producenci decydują się na szklane czy przezroczyste opakowania, dając niejako sygnał, że nie mają nic do ukrycia. Związane jest to z tym, że klienci oczekują szczerości i autentyczności, co znajduje swoje odzwierciedlenie w tego typu rozwiązaniach.
8. Zabawa formą
Dziś i samo opakowanie staje się w pewnym sensie produktem. Interesujący projekt graficzny, ciekawy slogan reklamowy staje się czasem tak samo istotny, jak to, co dane opakowanie zawiera. Niestandardowe, ale funkcjonalne sposoby na opakowanie, coraz częściej decydują o wyborze danego produktu wśród wielu marek.
Szukaj
Kategorie
- ABC reklamy outdoor
- Kampanie reklamowe
- Reklama w mediach
- Rodzaje reklamy zewnętrznej
- Strategie reklamowe
- Wiadomości z rynku reklamy