Art Moves, czyli Festiwal Sztuki na Billboardach

Art Moves, czyli Festiwal Sztuki na Billboardach

Art Moves, czyli toruński Festiwal Sztuki na Billboardach to coroczna impreza organizowana w celu zaprezentowania i spopularyzowania sztuki na billboardach. Służy on również wymianie doświadczeń i wiedzy związanych z działaniami w przestrzeni publicznej, miejskiej oraz podsumowaniu wizualnych aspektów współczesnej kultury.

Festiwal Sztuki na Billboardach

 

Idea Art Moves

 

Idea tego festiwalu, która przyświecała jego twórcom, oparta została na przekonaniu, iż sztuka ukazująca się w przestrzeni miejskiej może stanowić równie istotny punkt w życiu współczesnego człowieka, albowiem jest doskonałym przekaźnikiem rezonansowym i może wprowadzać w umysł danego odbiorcy drgania, ukazywać mu nową rzeczywistość oraz wytrącać go z rutyny myślenia.

Głównym założeniem Art Moves jest stworzenie miejsca, gdzie w cudownej atmosferze starego miasta, jakim jest Toruń można wymieniać się doświadczeniami oraz podzielić wiedzą na temat działań artystycznych w sferze wizualnej w publicznych przestrzeniach miast. Pomysłodawcami tej toruńskiej imprezy są: Galeria Rusz oraz Fundacja Rusz.

W ramach festiwalu Art Moves, czyli Międzynarodowego Konkursu Sztuki na Billboardach pokazywane są prace artystów z całego świata, organizowane są spotkania z twórcami, teoretykami i kuratorami współczesnej sztuki ukazującej się w przestrzeni miejskiej. Pierwsza edycja tego Festiwalu Sztuki na Billboardach odbyła się w 2008 r. Od tego czasu Art Moves stał się pewnego rodzaju przekaźnikiem nowych idei, a także polem eksperymentalnych i inspirujących działań oraz łącznikiem pomiędzy różnymi projektami czy formami płynącej z zewnętrznej ekspresji.

 

Edycje konkursu

 

W 2013 r. miała miejsce szósta odsłona tej imprezy. Do 22 lipca można było nadsyłać swoje prace. Autorem najlepszej pracy Międzynarodowego Festiwalu Sztuki na Bilbordach Art Moves 2013 pod hasłem „Wspólnota czy jednostka? Wsparcie czy kontrola?” i zwycięzcą nagrody w wysokości 7000 zł okazał się Thomas Rousset z Francji. Tegoroczne hasło tej imprezy stanowiło metaforę procesów, jakie zachodzą we współczesnym świecie. Miało ono odpowiedzieć na pytanie, czy dziś jednostka może funkcjonować współzależnie ze społeczeństwem, wspólnotą czy też żyć jako niepowiązane z nikim indywiduum, bez trwałych więzi oraz wspólnej tożsamości. Już na przełomie września i października tego roku będzie można ujrzeć na ulicach Torunia 10 billboardów wyróżnionych w ramach Międzynarodowego Festiwalu Sztuki na Bilbordach Art Moves.

 

Mariaż sztuki z reklamą

 

Spora popularność tej inicjatywy wynika głównie stąd, iż wykorzystuje ona nośnik reklamowy, jakim jest billboard, w innowacyjny i zupełnie odmienny niż dotychczas sposób. Art Moves zmienia funkcję billboardu z prezentacji reklam, na pokazywanie sztuki, która porusza, skłania do myślenia oraz zmiany postrzegania rzeczywistości, w jakiej żyjemy. Toruński Międzynarodowy Konkurs Sztuki na Billboardach skierowany jest do artystów, publiczności i każdego „człowieka myślącego”. Ma on na celu zachęcenie do przyglądania się sobie nawzajem, naszym relacjom oraz wspólnotom, a następnie zmiany koegzystencji na bardziej satysfakcjonującą. Do pobudzenia zdolności abstrakcyjnego myślenia używane są w nim współczesne „ściany” prehistorycznych jaskiń, czyli billboardy (w postaci mega, elektronicznej i mobilnej), charakterystyczne dla dzisiejszego, miejskiego krajobrazu. Działania inicjatywy Art Moves podejmowane są w myśl zasady, iż mniejsze wspólnoty wpływają na te większe, zmieniając stopniowo cały świat.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.