Efektywność reklamy w kinie

Efektywność reklamy w kinie

Reklama w kinie zazwyczaj nie kojarzy się zbyt dobrze. Przedłużające się prezentacje produktów na ekranie potrafią doprowadzić niejednego widza do szału. Zniecierpliwienie, oczekujący na film nieustannie narzekają na przedłużające się reklamy, które niekiedy potrafią trwać nawet ponad 20 minut. Odpowiedzią ze strony widzów wielokrotnie były próby bojkotu wielu kin. Akcje prowadzone na portalach społecznościowych nakłaniały, aby na seans przychodzić 20 minut po zaplanowanym czasie, tak aby ominąć reklamy i tym samym zmusić kina do zaprzestania wyświetlania uciążliwych reklam. Czy jednak takie akcje mają sens? Czy reklama w kinie naprawdę ma same wady? Jakie są jej dobre strony? I wreszcie – ile właściwie ona kosztuje i czy w ogóle spełnia swoją rolę?

Reklama w kinie

 

Wady kinowych reklam

 

W związku, że reklamy przed seansem filmowym budzą tak ogromne kontrowersje, zapewne najlepiej będzie zacząć od ich wad. Niewątpliwą wadą kinowej reklamy jest opinia, jaką ona posiada. Wiele osób skarży się nieustannie na ich długość. Irytujące oczekiwanie na film, który chcielibyśmy obejrzeć, daje się we znaki wszystkim kinomaniakom, którzy zapewne zdążą zjeść popcorn i wypić colę zanim jeszcze seans się rozpocznie. Zbyt długi blok reklamowy może doprowadzić widzów do irytacji, a reklama skutkiem tego może odnieść odmienny efekt niż oczekiwano – zamiast zachęcać potencjalnych klientów, raczej może ich odrzucać. Druga istotną wadą reklam wyświetlanych w kinie jest ich ograniczony zasięg. Ze względu na to, że kino nie jest tak powszechne jak telewizja oraz to, że do kin zazwyczaj uczęszcza się rzadziej, reklama kinowa ma bardzo ograniczony zasięg. Krąg odbiorców dodatkowo jest ograniczony zazwyczaj do młodzieży, ponieważ to właśnie ona najczęściej korzysta z kina.

 

Jakie są zalety?

 

Niewątpliwą zaletą reklam wyświetlanych przed seansem jest to, że korzystają one z ogromnego ekranu oraz doskonałego nagłośnienia. Efekt ten jest jeszcze bardziej pożądany jeśli mamy do czynienia z produktem złożonym z wielu elementów, wykonanym szczegółowo. Dzięki zastosowaniu dużego obrazu łatwiej zaprezentować wszystkie szczegóły. Dodatkowo też w przypadku niektórych produktów łatwiej jest przekazać widzowi część wrażeń związanych z używanie produktu danej firmy. Szczególnie widoczne jest to np. podczas reklam samochodów. Wielkość produktu, który mamy przed oczami dużo bardziej przypomina to, co będziemy widzieć po wyjściu z sali kinowej. Oprócz tego istotnym elementem jest też przestrzenny dźwięk wysokiej jakości, który nie tylko przyciąga uwagę widza, ale też skuteczniej niż w przypadku telewizji, przekazuje mu emocje.

Jeszcze jedną ważną zaletą jest ciemne pomieszczenie. Sprawia ono, że oglądający będzie zwracał większą uwagę na ekran, niż na to co się dzieje wokół niego. Ostatnią zaletą kinowych reklam, i być może jedną z najważniejszych jest to, że widz z pewnością ją obejrzy oczekując na film. Bo kto chciałby przegapić chociaż moment filmu, na który tyle czekał. Dla widzów natomiast istotną rzeczą będzie fakt, iż dzięki zwiększonym wpływom do kasy kina, pochodzącym z reklam, na pewno zapłacą za bilet co najmniej o połowę mniej, niż gdyby film nie był by nimi poprzedzony.

 

Czy reklamy w kinie są skuteczne?

 

Ciężko jednoznacznie określić czy reklama prezentowana przed seansem jest skuteczniejsza niż ta prezentowana w telewizji. Taki stan rzeczy jest spowodowany licznymi czynnikami. Jednym z nich jest zawężony krąg odbiorów, drugi natomiast brak jednoznacznych naukowych badań na ten temat. Ostatnim fakt, że wiele z prezentowanych w kinie produktów jest również reklamowanych telewizji, czyli najbardziej zbliżonym do kinowego środku przekazu. Dodatkowo wielokrotnie zdarza się, że kinowa wersja reklamy oraz telewizyjna są takie same. Z pewnością można jednak stwierdzić, że nic nie wskazuje na to, że reklama kinowa przynosi gorsze efekty niż ta prezentowana w innych mediach. Taki stan rzeczy dość skutecznie przemawia za umieszczaniem reklam przez prezentacją filmu.

 

Ile to kosztuje?

 

Ceny czasu reklamowego są bardzo zróżnicowane. W zależności od wielkości kina, jak również filmów w nich wyświetlanych ceny mogą mieć ogromne wahania. Za wyświetlenie reklamy przed filmem w małym lokalnym kinie, gdzie nie wyświetla się światowych premier długo zapowiadanych hitów można zapłacić już 20 zł. Natomiast za wyświetlenie reklamy, w dzień premiery, we wszystkich kinach jednej sieci trzeba zapłacić średnio ponad 130 tys. zł. Jak więc widać cena jest zależna tylko i wyłącznie od ilości potencjalnych odbiorców.

4 komentarze

  1. lol pisze:

    lol lol lol lol

  2. Ania pisze:

    A skuteczność można później sprawdzić za pomocą calltrackera 🙂 Z doświadczenia wiem, że klienci całkiem inaczej odbierają reklamę, a sposoby marketingowe według nas najlepsze nie zawsze okazują się skuteczne.

  3. Reklama kinowa daje wyjątkowo dużą różnorodność wyboru grupy docelowej do której będzie kierowana, chyba oprócz reklamy w sieci typu Adwords to jedna z najlepszych form kierowania..

    • kvk1258 pisze:

      Nie do końca. w końcu do kin uczęszcza głównie młodzież. Reklamy te mogą nie trafić p. do seniorów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.