Jak Gdańsk chce walczyć z reklamami w mieście?
- 19
- październik
- 2015
Wprowadzona kilka miesięcy temu ustawa krajobrazowa nadal nie pozostaje bez echa. Kolejne regulacje stają się przyczynkiem do dyskusji na temat zasadności wdrażanych przez poszczególne samorządy rozwiązań oraz przyszłości reklamy zewnętrznej w Polsce. Część z gmin, jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów, prowadziła akcje, mające na celu ochronę krajobrazu miejskiego. Jednym z takich przykładów jest Gdańsk, który od kilku lat walczy z nielegalnie umieszczanymi w przestrzeni publicznej reklamami.
Prowadzone do tej pory działania wymierzone były głównie w likwidację billboardów – tym razem postanowiono zająć się reklamami mobilnymi, ustawionymi bez zezwolenia w pasach zieleni lub na terenach zarządzanych przez miasto (reklamy na przyczepach, reklamy na łatwo demontowanych konstrukcjach, tak zwane koziołki – potykacze i tym podobne).
Wskazując na widoczny problem bezprawnego naruszania posiadania nieruchomości (stanu faktycznego, polegającego na wykonywaniu władztwa nad określoną rzeczą/terenem), będący powodem chaosu wizerunkowego oraz stanowiący nieuczciwą konkurencję w stosunku do podmiotów płacących za umieszczanie reklam, korzystając z przepisu umożliwiającego niezwłoczne przywrócenie stanu poprzedniego oraz z przepisów Kodeksu Wykroczeń, postanowiono podjąć działania o charakterze dwutorowym.
Prowadzona, zarówno w wymiarze administracyjnym, jak i w postaci czynności faktycznych, akcja opiera się głównie na terenowej pracy patroli złożonych z przedstawicieli kilku wydziałów Urzędu Miasta, w tym pracowników Wydziału Estetyzacji Miasta, oraz z funkcjonariuszy Straży Miejskiej. Wszelkie obiekty reklamowe, nielegalnie umiejscowione na nieruchomościach gruntowych, zarządzanych lub pozostających w zarządzie miasta, będą usuwane i przewożone na dozorowany parking. Odbiór usuniętych obiektów będzie możliwy po złożeniu odpowiedniego wniosku, udowodnieniu, że jest się ich właścicielem oraz wniesieniu opłaty, wynikającej z kosztów przywrócenia przez miasto pierwotnego stanu posiadania (transportu oraz przechowywania obiektu). W stosunku do reklam mających postać koziołków (stojaków umieszczanych zazwyczaj przed restauracjami), interwencja będzie polegała na pouczeniu i karaniu, jak za popełnienie wykroczenia.
Jak zapowiadają organizatorzy, akcja walki z nielegalnymi reklamami będzie prowadzona do skutku.
Szukaj
Kategorie
- ABC reklamy outdoor
- Kampanie reklamowe
- Reklama w mediach
- Rodzaje reklamy zewnętrznej
- Strategie reklamowe
- Wiadomości z rynku reklamy