Jak promują się polskie miasta?
- 28
- sierpień
- 2015
Polskie miasta szukają różnych sposobów na promocję – decydują się na organizację prestiżowych zawodów, festiwali, aktywnie angażują się w międzynarodowe projekty lub wchodzą w kooperację z miastami partnerskimi. Ma to na celu szukanie inwestorów, podnoszenie poziomu wzrostu gospodarczego i rozwój przedsiębiorczości. Marketing miast w Polsce dopiero raczkuje, ale jednym z ciekawych sposobów promocji są reklamy zewnętrzne, które przybierają postać m.in. bilbordów, rzeźb, wystaw zdjęć czy innych instalacji w przestrzeni miejskiej.
To, co przyciąga w takiej reklamie to atrakcyjna, ciekawa wizualnie forma i chwytliwe hasło – intrygujące, dowcipne, wieloznaczne i próbujące w paru słowach zawrzeć to, co w danym regionie jest najważniejsze, wyjątkowe i świadczące o jego wartości. Ważne są atrakcyjna warstwa graficzna albo nieoczywisty, acz intrygujący, koncept, np. rozciągnięcie danej reklamy w czasie. Zewnętrzna reklama miast powinna bazować na ich bogactwie i możliwościach oraz akcentować jej najważniejsze zalety.
Za lidera w tej branży od paru lat uchodzi Poznań, który stawia na innowacyjność i rozwój nauki oraz biznesu. Zależy mu na przyciągnięciu młodych i kreatywnych przedsiębiorców oraz absolwentów szkół wyższych. Związane jest to m.in. z tym, że miasto to nie jest tak bogate np. w zabytki i w taki sposób chce promować swój potencjał. Od 2009 r. hasłem promocyjnym tego miasta było „Poznań know-how”. Kampanię tę zapowiadało pojawianie się niebieskich gwiazdek w przestrzeni miejskiej, a potem pojawił się duży napis na Placu Wolności.
Gdańsk z kolei stawia na historię i swoje położenia – poszczególne kampanie „Gdańsk – morze możliwości”, „Gdańsk miasto bursztynu” czy „Gdańsk odważ się – zobacz sam” pojawiały się na bilbordach nie tylko w Polsce, ale i zagranicą (m.in. w Anglii, Irlandii czy Niemczech).
Jeśli chodzi o ciekawy pomysł na promocję danego regionu do jednych z najbardziej rozpoznawalnych haseł i bilbordów należy „Mazury – cud natury”, który nawiązuje do międzynarodowego rankingu, w którym wybierano piękne przyrodniczo obszary. Chociaż ten region nie dostał się do czołówki, to zyskał dużą popularność i rozpoznawalność, na bazie której bazują jego dalsze działania promocyjne.
Ciekawym sposobem na promocję danych miejsc jest wystawa zdjęć np. na uczęszczanych deptakach czy innych miejscach atrakcyjnych turystycznie. Jest to sposób na przedstawienie walorów turystycznych danego miejsca, ale i przemycenia różnych informacji na jego temat.
Duże miasta promują się przy wykorzystaniu profesjonalnych agencji. Reklama zewnętrzna jest tylko z jednym elementów szerszej kampanii i dość często ma to zasięg nie tylko krajowy, ale również międzynarodowy (zwłaszcza dotyczy to miast, które są ze sobą bezpośrednio skomunikowane lotniczo). Również małym miejscowościom, zwłaszcza turystycznym, zależy na budowaniu pozytywnego, rozpoznawalnego wizerunku. Jednak dość często odbywa się to niewielkim kosztem, jeśli chodzi o koncept i wykonanie i tego efekt może być czasem dość zabawny.
Szukaj
Kategorie
- ABC reklamy outdoor
- Kampanie reklamowe
- Reklama w mediach
- Rodzaje reklamy zewnętrznej
- Strategie reklamowe
- Wiadomości z rynku reklamy