Kryteria wyboru reklamy
- 11
- grudzień
- 2015
Planowanie kampanii reklamowej wymaga dokładnego przemyślenia rezultatów, jakie ostatecznie chcemy osiągnąć oraz wszystkich czynników, wpływających na efekt końcowy: docelowej grupy odbiorców, obszaru oddziaływania i zasięgu reklamy, czasu trwania kampanii, a także jej formy.
Spośród wielu dostępnych na rynku, coraz większą popularnością cieszy się reklama zewnętrzna, charakteryzująca się między innymi wysoką częstotliwością odbioru (dostępna jest przez całą dobę), szerokim zasięgiem (możliwa jest do umieszczenia właściwie wszędzie), możliwością dotarcia do bardzo licznego grona konsumentów i jednoczesnego zróżnicowania/określenia konkretnej grupy odbiorców, a także możliwością zastosowania wielu – aktywnych i pasywnych form przekazu „w pośpiechu”.
-
Miejsce ekspozycji
Miejscem ekspozycji outdooru jest ulica, miejsca użyteczności publicznej, takie jak na przykład centra handlowe oraz środki komunikacji (autobusy miejskie i dalekobieżne, tramwaje, pociągi, taksówki i tym podobne). Decydując się na kampanię zewnętrzną, możliwe jest skorzystanie z bardzo wielu, uzupełniających się opcji, odpowiadających właściwie każdemu zapotrzebowaniu. Wśród wielu jej odmian, powszechnie stosowanymi są: tablice reklamowe, billboardy, inne reklamy wielkopowierzchniowe, na przykład umieszczane na elewacjach budynków, słupy ogłoszeniowe, citylighty (nośniki podświetlane) i backlighty scrollowane (tablice z przewijanymi planszami), tablice elektroniczne, ekrany LED, reklamy tranzytowe, umieszczane w środkach transportu, reklamy w bankomatach oraz reklamy ambientowe.
-
Adresat
W przypadku każdej kampanii reklamowej, kluczową rolę odgrywa adresat przekazywanych treści – głównym kryterium wyboru konkretnego rodzaju reklamy będzie zatem określona grupa konsumentów, wytypowana na przykład ze względu na wiek, płeć, status materialny, pozycję zawodową i społeczną, zainteresowania itd., do której skierowany ma być przekaz. Dodatkowymi uwarunkowaniami, wskazującymi na taki, a nie inny nośnik reklamowy, będą: zakładana lokalizacja i czas ekspozycji oraz budżet, jakim dysponuje zleceniodawca.
-
Charakter marki
W zależności od rodzaju i charakteru promowanego produktu, usługi lub marki, przekaz umieszczony na konkretnych nośnikach zostanie skierowany do osób, mających największą szansę na jego zarejestrowanie: reklama określonej marki samochodowej, będzie zazwyczaj umieszczona na billboardzie, znajdującym się przy drogach szybkiego ruchu, natomiast reklama oferty mieszkaniowej konkretnego dewelopera, wyeksponowana również na billboardzie bądź na innej tablicy wielkopowierzchniowej, skierowana do potencjalnych kupców nowych mieszkań (młode rodziny), najprawdopodobniej będzie znajdowała się na obrzeżach miast lub innych osiedlach danego wykonawcy.
Użytkownicy środków komunikacji publicznej z pewnością często mają okazję spotkać się, na przykład z plakatami reklamowymi, znajdującymi się w pojazdach. Tak zwana reklama tranzytowa umożliwia przekazanie podstawowych informacji o jej przedmiocie, poprzez wykorzystanie czasu, jaki pasażerowie spędzają w poszczególnych środkach transportu. Innym przykładem outdooru, dostosowanego do konkretnego odbiorcy, są reklamy wykorzystujące najnowsze technologie, skierowane do osób korzystających na co dzień z urządzeń elektronicznych (ekrany LED) oraz urządzeń systemu bankowego – reklamy w bankomatach.
Wybór konkretnego środka przekazu reklamowego w rzeczywistości zależy od tego, do kogo jest on adresowany. Dla wzmocnienia zakładanego efektu, możliwe jest – a nierzadko pożądane – łączenie kilku rodzajów outdooru, gwarantujące dotarcie do jak największej liczby odbiorców.
Szukaj
Kategorie
- ABC reklamy outdoor
- Kampanie reklamowe
- Reklama w mediach
- Rodzaje reklamy zewnętrznej
- Strategie reklamowe
- Wiadomości z rynku reklamy