Wydatki na reklamę OOH w 2012
- 23
- sierpień
- 2013
Panujący od jakiegoś czasu kryzys w ciągu ostatnich kilku lat mocno spowolnił polską gospodarkę, a tym samym spowodował zatrzymanie bieżących inwestycji oraz zamrożenie cen sprzedaży powierzchni outdoorowych. Wydatki polskich przedsiębiorców na reklamę zewnętrzną wciąż spadają, a preferowanymi medium stały się głównie telewizja i internet.
Już od 2010 roku można było zauważyć zmniejszające się stopniowo wydatki na reklamę OOH. Do pogłębiającego się kryzysu na rynku reklamy w naszym kraju przyczyniły się: zwiększająca się stopa bezrobocia w Polsce, słabnący popyt krajowy, ograniczenie budżetu reklamowego ze strony międzynarodowych koncernów, a także tendencje konsolidacyjne występujące w kluczowych dla branży sektorach.
W 2010 r. na reklamę zewnętrzną w Polsce wydano o 0,7% mniej niż w roku 2009, choć w II kwartale roku wydatki te nieco wzrosły. W pierwszym półroczu 2011 r. liczba ta spadła o kolejne 3% do 5%.
Wówczas najwięcej ma reklamę zewnętrzną przeznaczyły sieci handlowe oraz operatorzy komórkowi, należące do niezmiennej piątki sektorów polskiej gospodarki najmocniej inwestujących w marketing outdoor (żywność, marketing, telekomunikacja, sprzedaż, kultura/rozrywka).
Wyjątkiem był początek 2012 roku, w którym to można było zauważyć wzrost wartości reklamy OOH. W porównaniu z rokiem poprzednim polscy przedsiębiorcy wydali na reklamę outdoor o 6,26% więcej (w sumie: 561,73 mln zł). W marketing outodoorowy w 2012 r. najwięcej zainwestowały firmy z branży sprzedaży, w tym głównie sieci handlowe, hipermarkety i galerie handlowe. Część budżetów reklamowych przeznaczonych na OOH zrealizowano poza przedsiębiorstwami należącymi do tej branży (ekspozycje reklam wielkoformatowych umieszczanych na elewacjach budynków w ramach umowy między inwestorem a właścicielem nieruchomości). W ten sposób działały i wykupowały powierzchnie reklamowe takie sektory jak: telekomunikacja, środki pielęgnacji ciała czy obuwie. Niestety biura podróży w 2012 r. aż o 53% zmniejszyły swoje wydatki na reklamę zewnętrzną. Natomiast ich wzrost zanotowały takie branże jak: motoryzacja, transport i żywność. Pod koniec 2012 roku ( w III kwartale) zanotowano znaczący spadek wartości reklamy outdoorowej w porównaniu z dwoma poprzednimi latami.
Jak oceniają to eksperci domu mediowego Equinox Polska wydatki na reklamę OOH w 2013 roku w porównaniu z rokiem poprzednim zmniejszą się o 4-5%. Za niewielkim spadkiem inwestycji w reklamę outdoor przemawia niepełny monitoring wydatków konkurencji, brak szczegółowych badań tego medium i likwidacja nieopłacalnych nośników oraz zastępowanie ich nośnikami wyższej jakości. Na czele firm, które przynoszą najwięcej dochodu z tytułu reklamy zewnętrznej są operatorzy sieci komórkowych i detalicznych oraz media. Nawet słynna, zainicjowana w styczniu 2013 r. akcja promocyjna z hasłami „Pokaż zderzaki!”, „Pokaż jaja!” nie przyniosła wzrostu wartości outdooru.
Szukaj
Kategorie
- ABC reklamy outdoor
- Kampanie reklamowe
- Reklama w mediach
- Rodzaje reklamy zewnętrznej
- Strategie reklamowe
- Wiadomości z rynku reklamy