Jak zaplanować kampanię zewnętrzną?

Jak zaplanować kampanię zewnętrzną?

Chcąc sprzedać jakikolwiek produkt, usługę bądź ideę, trzeba je odpowiednio wypromować. Wszak nie od dziś wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu i dobrze zaprezentowana oferta, nawet przeciętnej jakości towaru, ma większe szanse na uznanie w oczach konsumentów, niż najlepszy produkt mający obronić się samodzielnie. Musimy jednak pamiętać, że w dobie przesytu informacyjnego, popularne niegdyś hasło: „kup Pan cegłę” przestało być wystarczające. Obecnie, każde zlecenie reklamowe, aby przynosiło zamierzone rezultaty, wymaga dokładnego opracowania kampanii marketingowej.

Jedną z coraz bardziej popularnych form reklamy jest outdoor. Wykorzystujący różnorodne formy nośników zewnętrznych, wyróżnia się między innymi możliwością dotarcia do bardzo licznej grupy odbiorców oraz w zasadzie nieograniczonym czasowo i przestrzennie przekazem. Pierwszym krokiem, pozwalającym na przygotowanie kampanii jest, podobnie zresztą jak w przypadku innych rodzajów reklamy, dokładne zdefiniowanie jej celu, wyznaczenie zasięgu oraz określenie docelowej grupy odbiorców. Przywołane kroki są ściśle ze sobą powiązane, ponieważ w ostateczności sprowadzają się do jednego: dotarcia do klienta – jego upodobań i potrzeb. Od tego, do kogo zostanie skierowana kampania, zależy reszta podejmowanych działań, takich jak wybór nośnika, miejsce ekspozycji oraz jej długość.

Reklama zewnętrzna

Określając grupę konsumentów, do których chcemy dotrzeć, będziemy mogli wybrać najlepszą z możliwych lokalizacji nośnika (tak zwany poin of interest). W zależności od ich profilu, miejsce ekspozycji może być usytuowane w centrum miasta, na jego obrzeżach (przy głównych drogach), na osiedlach, w pobliżu centrów handlowych, ośrodków akademickich i tym podobnych. Kierując reklamę na przykład do młodych, mobilnych ludzi, rozpoczynających karierę zawodową, mogących być jednocześnie zainteresowanych kupnem nowego mieszkania, reklamy prezentujące ofertę firmy deweloperskiej powinniśmy umieścić na nośnikach znajdujących się w pobliżu dróg wylotowych i wlotowych do miasta oraz przy ważniejszych węzłach komunikacyjnych.

Wybór nośnika jest równie ważny jak wybór jego lokalizacji. Oprócz powszechnie znanych billboardów i wielkoformatowych tablic reklamowych, reklama zewnętrzna oferuje wiele nowoczesnych urządzeń i form ekspozycji, takich jak citylighty, ekrany LED, telebimy, reklamy pneumatyczne i tak zwane reklamy ambientowe. W celu wzmocnienia przekazu, warto zastosować kilka rodzajów nośników, zwiększając tym samym zasięg przekazu.

Znając cel, formę, zakres i odbiorców reklamy, należy zastanowić się nad długością jej trwania. Jest to istotne nie tylko ze względu na siłę jej oddziaływania, ale również z uwagi na jej ostateczny koszt. Okres trwania kampanii większości produktów bądź usług, ma charakter sezonowy i uzależniony jest od pór roku oraz świąt. Reklamując produkty o ściśle określonym przeznaczeniu, musimy uwzględnić możliwość ich zastosowania/spożycia w danym okresie.

Z uwagi na specyfikę przekazu zewnętrznego, opierającego się głównie na wizualnej formie (ma prezentować i zachęcać do zapoznania się z ofertą, a nie wyczerpująco informować), niezwykle istotna jest dbałość o jego wyrazistość, zależną głównie od jego graficznego opracowania. Bez względu na reklamowany produkt/usługę, kluczowe jest zamieszczone zdjęcie lub grafika. Odwołując się do stwierdzenia „mało słów, dużo treści”, przedstawiony za jego/jej pomocą główny motyw przekazu powinien niemal natychmiast wywoływać u odbiorcy dokładnie określone skojarzenia. Ze względu na ograniczoną powierzchnię reklamową, zamieszczone hasła powinny być zwięzłe i zapadające w pamięć.

Realizując kampanię zewnętrzną, należy przede wszystkim zadbać o wysoką jakość jej wykonania i ekspozycji (umieszczenia na nośnikach). Niezwykle ważne jest również przeprowadzanie badań, mających na celu określenie skuteczności poszczególnych etapów kampanii. W przypadku wystąpienia niepokojących sygnałów, na przykład ze strony jej potencjalnych odbiorców, będziemy mieli możliwość poprawy określonych elementów i/lub skrócenia czasu jej trwania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.