Nowa opłata reklamowa

Nowa opłata reklamowa

Outdoor stanowi obecnie jedną z najefektywniejszych form reklamy. Z uwagi na praktycznie nieograniczony przestrzennie przekaz, jego możliwości dotarcia do docelowej grupy odbiorców są znacznie większe niż na przykład reklamy prasowej. Według prognoz rynku reklamy, ma on duże szanse na rozwój. Czynnikami mogącymi przyczynić się do ewentualnego spadku zainteresowania tą formą reklamy mogą być wyższe koszty ekspozycji, wynikające ze wzrostu opłat za nośniki.

Taki scenariusz jest bardzo realny z powodu obowiązującej do 11 września bieżącego roku tak zwanej opłaty reklamowej. Wprowadzona nowelizacją ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, jest możliwa do nałożenia i pobierania przez samorząd (gminę lub miasto) od właścicieli, posiadaczy samoistnych (władających, jak właściciel) nieruchomości lub obiektów budowlanych oraz użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych, na których zainstalowane są tablice lub inne urządzenia reklamowe (w tym szyldy), nawet jeśli nie jest na nich eksponowana jakakolwiek reklama.

Opłata reklamowa

fot. photkas/bigstockphoto.com

W każdym przypadku, opłata reklamowa będzie składa się z dwóch części: stałej – o zryczałtowanej wysokości ustanowionej przez gminę, niezależnej od wymiarów powierzchni reklamowej (maksymalnie dwa złote pięćdziesiąt groszy za dzień) oraz zmiennej, zależnej od wielkości powierzchni reklamy (maksymalnie dwadzieścia groszy za jeden metr kwadratowy). Co istotne, opłata wniesiona w ramach podatku od nieruchomości od tablicy reklamowej lub innego nośnika zaliczana będzie na poczet opłaty reklamowej.

Nowy parapodatek nie będzie pobierany w przypadku, gdy reklama będzie niewidoczna, będzie miała formę szyldu, zainstalowanego zgodnie z zasadami i warunkami miejscowego planu usytuowania małej architektury, zostanie zamieszczona z obowiązku nałożonego przepisami prawa lub będzie służyła upowszechnianiu informacji na temat osoby, instytucji lub wydarzenia, a także informacji o charakterze religijnym.

Nowe przepisy są kontynuacją rewolucji, jaką wywołała obowiązująca od niedawna ustawa krajobrazowa. Co wprowadzone zmiany mogą tym razem oznaczać dla rynku reklamy zewnętrznej?

Przede wszystkim, jak już wyżej wspomniano, koszty ekspozycji reklamy znacznie wzrosną. Jak wskazują eksperci branży, roczna opłata za tablicę reklamową lub inne urządzenie może wynieść około dwóch procent jego wartości. Tym samym, właściciele obiektów, na których są zamontowane nośniki, najprawdopodobniej podniosą ceny wynajmu powierzchni reklamowych. Agencje reklamowe, korzystające do tej pory z ich usług, chcąc zatrzymać dotychczasowych klientów, nie będą mogły pozwolić sobie na podniesienie stawek – wszelkie oszczędności, wynikające ze wzrostu kosztów własnych, będą najprawdopodobniej rezultatem zmian przeprowadzonych wewnątrz firm, na przykład restrukturyzacji zatrudnienia. Ponadto, w odpowiedzi na nowe zobowiązania podatkowe, niektórzy właściciele lub użytkownicy nieruchomości mogą zrezygnować z instalacji nośników reklamy na swoim terenie. W konsekwencji, mała liczba urządzeń reklamowych również wpłynie na wzrost kosztów ekspozycji reklam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.