Rynek reklamy w I kwartale 2022 r. – raport Publicis Groupe Polska

Rynek reklamy w I kwartale 2022 r. – raport Publicis Groupe Polska

Najnowszy Raport o Rynku Mediów i Reklamy, opublikowany przez Publicis Groupe Polska, jasno pokazuje wzrosty na rynku reklamowym. Zawdzięczamy je przede wszystkim marketingowi internetowemu i reklamie zewnętrznej. To tam skoki zysków i udziałów w rynku są największe. Wyraźnie widać, że we współczesnym wyścigu medialnym zaczyna przegrywać radio. To tam zanotowano największy spadek w obrocie reklamą. Nowe media i reklama w wyszukiwarkach zdecydowanie napędzają koniunkturę, a jak radzą sobie inne kanały medialne?

Dźwignia handlu w liczbach

Rynek reklamowy rośnie. Aktualne dane pokazują prawie 6% wyższą wartość całej branży w stosunku do zeszłego roku. Takie wyniki były możliwe dzięki wydatkom na reklamę zewnętrzną wyższym o 60%. Liderem w podnoszeniu budżetów reklamowych okazał się handel. To ta branża wydała na marketing o ponad 60 milionów więcej niż rok temu. Jakie firmy mogły sobie na to pozwolić? Na szczycie listy znajdziemy firmy farmaceutyczne i sklepy AGD i RTV.

Warto zauważyć, że trzeci co do wielkości rynek handlowy, czyli sklepy spożywcze, zredukował wydatki na reklamę. W pierwszym kwartale 2022 przeznaczyły na ten cel o niemal 30 milionów złotych mniej.

Twórcy Raportu przyjrzeli się też oczywiście kanałom komunikacji, jakie najczęściej były wykorzystywane w reklamie. Branża trzyma się mocno, ponieważ wszystkie media oprócz radia zanotowały wzrost w zyskach z reklam. Zestawienie otwierają wspomniana reklama zewnętrzna, czyli billboardy lub materiały POS. Tuż za nią jest marketing sieciowy. Sporo na wartości zyskały też reklamy prasowe i telewizyjne. Te pierwsze obecnie zanotowały wzrost rzędu 4 milionów złotych.

Magia wzrostów

Choć najnowszy raport jasno pokazuje jak zwiększyły się budżety reklamowe w sieci, wyniki Facebooka okazały się niepokojące. W Europie jego zyski z reklam zanotowały nawet niewielki spadek. Zdaniem specjalistów wpłynęła na to wojna w Ukrainie i kryzys zaufania do informacji publikowanych na stronach www. Z tego samego powodu wyhamowały wzrosty notowane do tej pory przez YouTube.

Co ciekawe, ciągłe wzrosty na różnym poziomie w skali roku notuje telewizja i prasa. W tej pierwszej królują reklamy farmaceutyków i branży spożywczej. Ponieważ różnice w zyskach różnych kanałów komunikacji są duże, zmienia się też ich udział w rynku. Najsłabiej jest obecnie z reklamą radiową i analitycy nie przewidują końca tego trendu.

Spodziewana jest za to stabilizacja we wciąż rosnącym rynku reklamy sieciowej. Skok wartości jest w tym przypadku z roku na rok coraz większy. Czy obecne niepokoje wyhamują kolejne wzrosty? Nic na to nie wskazuje. Wraz z dynamicznym rozwojem handlu online wzmocnieniu będzie ulegać również reklama.

Jakie są prognozy dla innych kanałów mediowych? Spadek znaczenia prasy i telewizji nie jest tak szybki jak oceniano. W związku z tym stosunek wartości branży do jej udziału w rynku może być bardzo zmienny. Oznacza to, że wyścig ten wciąż jest żywy i nie zwalnia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.