Lokalizacja kluczowa w reklamie zewnętrznej

Lokalizacja kluczowa w reklamie zewnętrznej

billboard na taipeiReklama dźwignią handlu – powiedzenie to istnieje od wielu lat i jest wciąż aktualne. Formy reklamy pojawiły się już w czasach starożytnych. Początkowo miały postać napisów na murach, szyldach, i zachęcały do odwiedzenia danego lokalu czy też do kupna na straganach. Wtedy też, obok reklamy pisanej, pojawiła się reklama ustna, kiedy to kupcy i handlarze przechwalali się swoimi towarami na rynku i zachęcali do kupna produktu po najniższej cenie. Wynalezienie druku spotęgowało działanie reklamy, która stała się ogólnodostępna, i już w 1450 roku pojawiły się pierwsze reklamy w nowo drukowanych gazetach. To tyle w wielkim skrócie, jeśli chodzi o pochodzenie reklamy.

W trakcie całej historii w pewnym momencie pojawia się reklama outdoor, czyli reklama zewnętrzna. Jest to część działań Above The Line, czyli reklamy kierowanej do szerokiego grona odbiorców. Banery reklamowe, telebimy, plakaty, citylighty, billboardy, tablice reklamowe i inne formy reklamy są wszechobecne w każdym mieście. Ale czy rzeczywiście powinno się je umieszczać wszędzie i w jak największej ilości, czy też warto zaplanować ich rozmieszczenie w strategicznych i najczęściej odwiedzanych miejscach i uczęszczanych punktach?

Pierwszym krokiem jest określenie się, czy reklamę outdoor zlecić zewnętrznej firmie czy zrobić to samemu. Następnie należy wybrać nośnik, na którym umieścimy reklamę oraz miejsce dla niej. Jak wspomniano wyżej, lokalizacja jest kluczowym elementem, aby reklama generowała zyski. Bo kto chciały umieścić reklamę gdzieś poza miastem, przy drodze polnej?

Z nośników, które są stosowane do reklamy outdoor wyróżnić można np.:

 

  • billboardy – wieloformatowa reklama stosowana do prezentacji plakatów reklamowych. Billboardy spotkać można najczęściej poza miastem przy drogach, są najczęściej oświetlone w celu poprawy widoczności nocą. Domyślny rozmiar billboardu to 6×3 metry (tzw. cityboard)
  • citylight – panel o wymiarach 1,20×1,80 m z plakatem umieszczonym za szybą i podświetlonym. Spotkać je można np. na przystankach komunikacji miejskiej.
  • telebimy – duże ekrany rozmieszczone zwykle na budynkach, widoczne zarówno w dzień jak i w nocy
  • reklama pneumatyczna – wszelkiego rodzaju dmuchane reklamy, stosowane zwykle podczas imprez czy festynów
  • reklama wieloformatowa – stosowana na ścianach budynków, wykonana z siatki winylowej, przepuszczającego światło backlightu lub z pełnego winylu nie przepuszczającego światła. Do reklam wieloformatowych należą wszystkie o powierzchni większej niż 100m2.

 

Mając wybrany nośnik trzeba zastanowić się czego ma dotyczyć reklama i do jakiego odbiorcy ma być kierowana. Dzięki temu łatwiej będzie można zlokalizować miejsce, gdzie ów reklama spełniać będzie swoją rolę. Jeśli np. reklamujemy produkt młodzieżowy, warto zlokalizować taką reklamę w pobliżu szkół, lokali rozrywkowych, miejsc gromadzenia się młodzieży. Jeśli np. do szerszego grona – warto umieścić taką reklamę na przystankach komunikacji miejskiej, przy sklepach, księgarniach, kinach czy osiedlach mieszkaniowych. Jeśli reklama jest sezonowa, warto ją umieścić w strategicznych punktach, gdzie gromadzi się najwięcej turystów, bądź w pobliżu miejsc, które odwiedzają. Jeśli chodzi o reklamę do konkretnej grupy klientów, np. kierowców, warto takie reklamy umieszczać na wyjeździe i wjeździe do miasta, przy stacjach benzynowych, salonach samochodowych czy skrzyżowaniach. Reklamy odzieży czy RTV/AGD warto umieszczać w pobliżu galerii handlowych, centrach miast – czyli w miejscach, gdzie dane produkty można szybko kupić. Odpowiednie określenie odbiorcy reklamy+dobrana pod to lokalizacja=zyski.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.