Początki reklamy zewnętrznej na świecie

Początki reklamy zewnętrznej na świecie

Reklama zewnętrzna jest medium, które cechuje się nie tylko ogromnym potencjałem, ale również oryginalnym i atrakcyjnym sposobem komunikacji z klientem. Szczególną popularność zdobyła w ciągu ostatnich kilku dekad. Jednak wbrew temu, co mogłoby się wydawać, nie jest ona wynalazkiem minionego stulecia.

Pierwsze zastosowanie reklamy zewnętrznej

Początki reklamy zewnętrznej miały miejsce około trzy tysiące lat temu w okolicach miasta Teby. Jeden z Egipcjan chciał schwytać niewolnika, który uciekł i w formie reklamy zewnętrznej ogłaszał nagrodę za jego ujawnienie. Z kolei w starożytnych Pompejach w trakcie prac wykopaliskowych na pewnej budowie zostały znalezione napisy reklamowe dotyczące prostytucji. Jest to dowód na to, że reklama może być drugim najstarszym zawodem świata i powstała na potrzeby tego pierwszego zawodu.

Reklama zewnętrzna w Europie

Na starym kontynencie rozkwit reklamy zewnętrznej szacuje się na przestrzeni XVIII i XIX wieku. Główni reklamodawcy zajmowali się branżą rozrywkową. Z kolei pod koniec XVII wieku na Wyspach Brytyjskich można było dostrzec mnóstwo plakatów, które promowały między innymi teatry. Warto wiedzieć, że w 1700 roku na terenie Westminsteru i Londynu wprowadzono zakaz plakatowania. Największym medium reklamowym zostały dzienniki. Dynamiczny rozwój reklamy zewnętrznej nastąpił ponownie od 1740 roku, ponieważ właśnie wtedy zniesiono zakaz plakatowania w dwóch angielskich metropoliach.

diBronzino/bigstockphoto.com

Reklama zewnętrzna w Stanach Zjednoczonych

W Stanach Zjednoczonych rozwój reklamy zewnętrznej był początkowo blokowany przez branżę wydawniczą. Ten rodzaj medium stawał się coraz popularniejszy dzięki branży cyrkowej. W początkowej fazie na plakatach można było dostrzec jedynie tekst, natomiast ilustracje i obrazki pojawiały się bardzo rzadko. Plakaty byłły przyklejane oraz rozwieszane praktycznie w każdym miejscu i nikt nie pytał nawet właścicieli o zgodę. Można było je zauważyć na sklepach, mostach, płotach, a także budynkach mieszkalnych.

Bardzo dynamiczny rozwój tej formy reklamy w Stanach Zjednoczonych można oszacować na połowę lat siedemdziesiątych XIX wieku. Właśnie wtedy powstało na rynku ponad 250 firm z tej branży, a wśród nich R.J. Gunning, Thomas Cusack i O.J. Gude, które w późniejszych latach zostały kluczowymi graczami w reklamie zewnętrznej. Należy zaznaczyć, że konkurencja pomiędzy wymienionymi firmami nie była uczciwa. Stosowano takie praktyki jak zrywanie plakatów, zaklejanie plakatów konkurencji własnymi, a także walka na łańcuchy czy noże między osobami wieszającymi plakaty. Później ta forma reklamy stopniowo się ucywilizowała. Nie było już całkowitej swobody i braku poszanowania dla praktycznie jakichkolwiek norm i zasad. Do zmian, jakie nastąpiły na rynku, należy zaliczyć przede wszystkim wynajmowanie na stałe powierzchni reklamowych od właścicieli nieruchomości, a także wznoszenie specjalnych konstrukcji, które były przeznaczone wyłącznie na różnego rodzaju plakaty reklamowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.