Murale reklamowe

Murale reklamowe

Mural to coraz popularniejsze określenie marketingowe. Niezwykłe malowidło może być bowiem nie tylko dziełem sztuki, ale również nietypową formą komunikatu reklamowego. Zalicza się go do grona reklamy outdoorowej, która w Polsce zadebiutowała w latach dziewięćdziesiątych i stale się rozwija. Mural na dobre zaczął podbijać świat reklamy dopiero kilka lat temu, będąc niezbędną w dobie popkultury syntezą sztuki i reklamy. Gwarantuje on dotarcie do dużej grupy odbiorców, zapewnia walory artystyczne i jednocześnie buduje świadomość marki.

Mural reklamowy

Reklama ma tylko wtedy sens, gdy jest skuteczna. Dlatego też nieustannie szuka się kolejnych kanałów dotarcia do potencjalnych klientów. Najnowszym trendem są właśnie murale, które zastępują szpetne bilbordy reklamowe. Gigantyczne plakaty zasłaniały znaczną część budynków i kamienic, zmieniając miejską przestrzeń w pstrokatą reklamę przeróżnych produktów. Nic więc dziwnego, że taka forma nie spotka się ze społeczną dezaprobatą. Jednak reklama zamiast burzyć krajobraz może go upiększać. W tym właśnie celu powstają przepiękne malowidła i graffiti. Murale reklamowe spotkają się z większą akceptacją społeczną, gdyż ludzie widzą w nich współczesną formę sztuki. Bardzo często murale są wiodącym przekazem reklamowym przy promocji miasta, regionu lub wydarzenia artystycznego, gdyż dosadnie i jednocześnie elegancko prezentują dane zagadnienie.

Jaka jest skuteczność murali?

W skali kampanii outdoorowych – wysoka, ale wpływ na to ma kilka czynników. Po pierwsze miejsce ekspozycji malowidła. Po drugie, jego wielkość. Nie bez znaczenia jest forma, bo murale promowane są głównie w sposób wirusowy poprzez powielanie ich na innych nośnikach – filmach, zdjęciach, informacjach prasowych czy na portalach społecznościowych. Nietuzinkowy mural szybko zyska grono fanów, którzy zadbają, by wieść o nim rozeszła się z tempie błyskawicznym. Tym samym reklamowany produkt lub wydarzenie również zapadną w pamięć. Wbrew pozorom murale to reklama przeznaczona nie tylko dla młodego odbiorcy. Ich walory artystyczne oraz często historyczne, gdy zdobią ściany zabytkowych kamienic, sprawiają że uliczne graffiti może być reklamą uniwersalną.

Przyszłość murali w reklamie

Najbliższe lata, zdaniem specjalistów do spraw reklamy, będą właśnie okresem rozkwitu murali. To niezwykłe narzędzie promocyjne może wprowadzić w przestrzeń miejską świeżą i przyjemną reklamę, która cały czas kojarzy się z wielkimi i mało estetycznymi bilbordami, zasłaniającymi wszystkie cenne widoki. Zaletą murali jest wkomponowanie się w naturalne struktury każdej aglomeracji. Subtelniejszy przekaz reklamowy, spójnie połączony ze współczesną formą sztuki, może bardziej przykuć uwagę niż kolejny plakat czy ulotka. Najbliższe lata uwodnią czy murale są nowym trendem w polskiej reklamie czy tylko jednostkowym sposobem na nietypową promocję.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.