Oryginalne polskie kampanie outdoorowe – TOP 10

Oryginalne polskie kampanie outdoorowe – TOP 10

Reklama zewnętrzna, czyli outdoor to jedyne medium, które posiadając ogromny zasięg w aglomeracjach oraz miastach, doskonale pasuje do współczesnego, zurbanizowanego i mobilnego świata. Ich zadaniem jest wywołanie reakcji publicznej, stąd popyt na jak najbardziej oryginalne i jak najciekawsze pomysły na kampanie outdoorowe.

Poniżej przedstawiamy TOP 10 najbardziej rozpoznawalnych kampanii reklamy zewnętrznej w Polsce:

 

1. „Pokaż dekolt”, czyli czas na Twój outdoor

 

Główna zasada outdooru opiera się na tym, by reklama mocno zapadała w pamięć, była łatwo dostrzegalna i żeby jej odbiorca jeszcze przez jakiś czas zastanawiał się nad jej przekazem. Tak też działo się z billboardami pojawiającymi się w tym roku w wielu polskich miastach, których treść budziła ogromne zaciekawienie i konsternację. Hasła typu: „Pokaż dekolt”, „Pokaż jaja”, „Pokaż wałek” czy „Pokaż zderzaki” niejednemu kierowcy czy pieszemu dawały do myślenia, tym bardziej, że nie powalały bujnością grafiki oraz nie ujawniały autora tej reklamy (brak logo czy żadnego innego znaku rozpoznawczego). Jak się później okazało był nim duet firm Jet Line i Cityboard Media, zajmujący się promowaniem reklam zewnętrznych. Ta jedna z ciekawszych, o ile nie najciekawsza, polska kampania reklamowa nosiła tytuł: „Twój outdoor” i odniosła ogromny sukces.

Pokaż dekoltPokaż dekolt

 

2. Trójwymiarowe billboardy firmy Energa

 

W 2012 r. jeden z wiodących holdingów energetycznych w Polsce i stawiająca na ekologię firma Energa zdecydowała się na nową formę reklamy, czyli trójwymiarowe billboardy. Reklamy te pokazywały wielkie przestrzenne gniazdko, wtyczkę i lampkę, które wystawały poza obrys nośnika niczym obiekty rodem z filmu „Kingsajz”. Na fioletowym tle Energii widniało także jej logo oraz napis Zasila biznes. Efekty tej kampanii reklamowej przyniosły firmie ogromny sukces i wzbudzały wielkie zainteresowanie.

Energa zasila biznes

 

3. Mazury – cud natury

 

Jedną z najgłośniejszych i najlepszych polskich kampanii reklamowych outdoorowych była ta wykorzystująca billboardy, na których widniało zdjęcie przepięknego zakątka naszego kraju i podpis: „To Mazury, nie Chorwacja”. Samorząd Warmii i Mazur chciał w ten sposób wypromować swój region, rozpoczynając akcję pt. „Mazury Cud Natury”. Kampanię tę uznano za najlepsze hasło promocyjne w Polsce w 2011 r.

Mazury Cud Natury

 

4. Stop pneumokokom

 

Jedna z najbardziej oprotestowanych reklam w Polsce z 2007 r., której spoty promowały szczepionkę przeciw pneumokokom. Billboardy z tej kampanii reklamowej przedstawiały rozpaczająca matkę nad dzieckiem, cierpiącym z powodu zakażenia pneumokokami. Całość opatrzona była hasłem: „Nie pozwól, aby twoje szczęście zniknęło”. Reklama zyskała wiele rozgłosu, jednak szybko zniknęła z polskich dróg. Głównym zarzutem przeciw niej było to, iż celowo odwoływała się do uczucia strachu u rodziców w celu wywołania u odbiorców przymusu zapłacenia za reklamowaną szczepionkę mającą rzekomo chronić przed nieszczęściem.

 

5. Żubry są wśród nas

 

Bardzo ciekawą i atrakcyjną formą piwowarskiej reklamy outdoorowej było „wpuszczenie” żubrów do polskich miast. Znana marka piwa Żubr strzeliła w dziesiątkę, kiedy to zdecydowała się na umieszczanie atrap tych jedynych w swoim rodzaju zwierząt w różnych zakątkach naszego kraju. Takiej formy reklamy ciężko było nie zauważyć, a wiele osób także fotografowała się z żubrami. Całość tej kampanii reklamowej uzupełniały billboardy.

 

6. Kampania reklamowa „zatanistów”

 

Wizerunkowo kampania reklamowa serwisu tanio.pl składała się z dwóch etapów. Podczas pierwszego z nich (tzw. teaser) na reklamie pojawiły dwie postaci, nad którymi widniał napis: „jesteśmy zatanistami”. Etap drugi obejmował layouty ukazujące się wokół powyższych bohaterów wraz z konkretnymi produktami i wypowiedzią – „Jestem zatanistą, (dany produkt) porównuję i za taniej kupuję”. Dzięki tej ciekawej kampanii reklamowej outdoor porównywarka tanio.pl na pewno zyskała wielu nowych klientów.

Zataniści

 

7. Drastyczna reklama Play

 

Jeszcze parę lat temu na billboardach operatora sieci Play ukazywała się krwawiąca dłoń z obciętymi palcami i podpisem: „Za dużo żeby liczyć”. Miało to zachęcać to skorzystania z oferty tej sieci, choć zarzucono jej, że tego rodzaju layouty zmniejszają wrażliwość odbiorców na okrucieństwo. Reklama outdoorowa Play, która ze względu na promowanie drastycznego czy zachęcającego do aktów przemocy obrazu została w naszym kraju szybko oprotestowana.

play

 

8. Pulpety w natarciu

 

W 2008 r. polska firma Pamapol wpadła na pomysł nietuzinkowego wykorzystania wizerunku mężczyzn w reklamie swoich wyrobów – pulpetów mięsnych. Na billboardach można było ujrzeć pięciu przedstawicieli płci brzydkiej w czerwonych szortach, którzy trzymali się za przyrodzenia, na dole zaś widniał podpis: „Pulpety w jednym słoiku”. Spot Pamapolu budził zażenowanie, konsternację i zakrawał o przedmiotowe potraktowanie mężczyzn. Kampania tej firmy była nie tylko oryginalna, ale i szokująca.

TOP 10 polskich reklam

 

9. Kubuś i jego niestandardowy outdoor

 

W 2009 r. marka napojów dla dzieci Kubuś bardzo postarała się o to, aby jej nowo powstały outdoor przyciągał uwagę i zaskakiwał. Pokusiła się zatem o kampanię billboardową z butelką oraz kartonikiem nowego Kubusia wystającymi poza obszar tablicy reklamowej, czyniąc z nich element 2D. Ponadto firma z Olsztynka umieściła na wielu polskich wiatach przystankowych reklamę podkreślającą to, że każda butelka produkowanego przez nią napoju dla dzieci zawiera porcję owoców. Konsumenci mogli to zobaczyć w przezroczystym fragmencie citylightu.

Kubuś 2d

 

10. Marka Heyah i jej najnowsza oferta, której „twarzą” został sam Lenin

 

Operator sieci Heyah zawsze kieruje swoje reklamy do młodego i „wyluzowanego” konsumenta. Lubi ich szokować, zaskakiwać i zwracać na siebie uwagę. Styczniowa kampania outdoorowa marki Heyah swoim hasłem „Dawajcie, nawijajcie” zachęcała młodych ludzi do skorzystania z najnowszej oferty tego operatora. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie umieszczona w reklamie postać ojca komunizmu – Włodzimierza Lenina. Ten bardzo oryginalny pomysł reklamy outdoor niestety został mocno oprotestowany, a zasada nieważne co gadają, byle gadali” mogła zaszkodzić tej marce. Ostatecznie reklama została wycofana przed końcem kampanii.

Heyah z Leninem

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *