Reklama POS (point of sale)

Reklama POS (point of sale)

giggsy25/bigstockphoto.com

Reklama POS (point of sale), a właściwie POSM (point of sale materials), to materiały marketingowe, których celem jest wsparcie sprzedaży bezpośrednio w miejscu dokonywania zakupu albo w jego pobliżu. Obejmują wszystkie nośniki typu BTL (below the line). Oznacza to ogół działań reklamowych, nie mieszczących się w definicji środków masowego przekazu.


Jej powstanie było naturalnym skutkiem wykształcenia się handlu, a pierwsze ślady reklam, tworzonych w celu zwiększenia zainteresowania sprzedawanym przez siebie towarem, pochodzą ze starożytnej Grecji. Dla rozwoju reklamy ogromne znaczenie miała również rewolucja przemysłowa, od której zaczęła się masowa produkcja i sprzedaż. Zwiększyła się liczba ludzi zamożnych, którzy swoje pieniądze zaczęli chętnie wydawać na dostępne dobra. Aby ich do tego zachęcić, a tym samym samemu dorobić się w czasach złotej ery handlu, sięgano po rozmaite formy reklamy – szyldy, plakaty, standy. Z czasem w marketingu zaczęto używać nowoczesnych technologii, które wdrażano wraz z rozwojem rynku. Sklepy sieciowe, wielkopowierzchniowe i nadejście Internetu, to wejście w reklamowy boom. W tej chwili materiały takie otaczają nas na każdym kroku.

Materiały POS można podzielić na następujące grupy: ścienne, przeznaczone na blat, przeznaczone na półkę, podłogę i na sufit. Najczęściej stosowanymi z nich są:
– ekspozytury kartonowe,
– displaye,
– standy,
– lightboxy,
– potykacze,
– zawieszki,
– naklejki ścienne, podłogowe.

Reklama POS kierowana jest bezpośrednio do klienta detalicznego i jest jednym z najczęściej stosowanych narzędzi marketingowych. Skuteczność swoją zawdzięcza bezpośredniemu kontaktowi klienta z produktami i usługami. Aby ją zwiększyć, należy zadbać o odpowiednie umiejscowienie materiałów, właściwy czas ich wyeksponowania, atrakcyjny design oraz chwytliwe hasło reklamowe.

Powodzenie i skuteczność tych strategii znajdują potwierdzenie w danych. Według badań firmy Mood, ponad 2/3 decyzji zakupowych podejmowanych jest bezpośrednio w miejscu dokonywania zakupów. Ponadto POS oferuję szeroką gamę rozwiązań, które można dostosować do realizacji praktycznie każdego celu marketingowego. Niewątpliwym plusem takiego rozwiązania jest również fakt, że przy stosunkowo niewielkich nakładach na działania marketingowe, można osiągnąć zadowalające efekty sprzedaży. Jednak materiały POS należy zawsze stosować z umiarem. Nachalna reklama, czy to w internecie, czy w życiu realnym, będzie miała skutek odwrotny do zamierzonego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.