Trendy konsumenckie według badania firmy Kantar

Trendy konsumenckie według badania firmy Kantar

Shopping basket isolated on the computer keyboard. Online shopping concept

Kiedy świat zaczął zmieniać się w wyniku pandemii koronawirusa, zewsząd słychać było pytanie o to, kiedy znowu będzie normalnie. Całkowity powrót do świata sprzed kilku miesięcy jest już niemożliwy. Firma Kantar przeprowadziła serię badań, na podstawie których zidentyfikowała trzy główne trendy konsumenckie. Jaka według nich będzie „nowa normalność”?


Badanie zwane „Barometrem Covid-19” dotyczy wpływu pandemii na zachowania, postawy i oczekiwania konsumentów. Do tej pory przeprowadzono 5 faz projektu, które obejmują wywiady w 50 krajach z ponad 45 tys. ludzi. Na podstawie badania dowiadujemy się, że poziom lęku osiągnął szczyt w połowie marca. Aż 70% osób odczuwało wysoki poziom niepokoju. Ponad 40% badanych utrzymywało, że podczas zamknięcia więcej się gimnastykowali, czytali i spali. Ponad 50% postawiło na zdrowe odżywianie. Jedna piąta respondentów w trakcie izolacji unikała alkoholu.

Trzy istotne zachowania w nowej rzeczywistości

Podczas badania zdefiniowano trzy często powtarzające się trendy. Czas pokaże, czy przekształcą się one w stałe nawyki.
• Nowa fala nabywców w handlu elektronicznym – nietrudno zauważyć nagły wzrost zainteresowania zakupami online. Zdaniem firmy Kantar najbliższe miesiące to czas dla handlu elektronicznego, który zdecydowanie wyprzedzi tradycyjne zakupy. W badaniu okazało się, że wiele osób kupiło coś przez internet po raz pierwszy właśnie z powodu pandemii.  Prawie co trzecie gospodarstwo domowe zwiększyło lub znacząco zwiększyło wydatki na zakupy przez Internet. To ogromna szansa dla marek, które wcześniej nie były znane. Wymusi to na firmach zwiększenie działalności w internecie. Jednocześnie nadal bardzo istotnym aspektem podczas zakupów internetowych jest ekologia.
• Wrażliwość cenowa utrzyma się przez dłuższy czas – czas pandemii dał się mocno we znaki pod względem ekonomiczno-gospodarczym. Badani nadal niepokoją się sytuacją teraźniejszą, ale też przyszłością i tym, że wirus będzie miał długoterminowe skutki. 45% gospodarstw domowych już doświadczyło negatywnych skutków sytuacji, w związku z czym w budowaniu konkurencyjności marek bardzo duże znaczenie będą miały strategie cenowe i promocyjne.  Respondenci boją się drugiej fali pandemii i jej skutków, czyli ponowny zamknięciem i izolacją. Prawie trzy czwarte konsumentów bardzo lub nieco niepokoi się przyszłością. 45% respondentów uważa, że firmy powinny pomagać konsumentom, oferując zniżki i promocje. Oferowanie rabatów i promocji to obecnie najsilniej wyrażone oczekiwanie wobec marek.
• Lokalność wchodzi do mainstreamu – jeszcze przed pandemią obserwowaliśmy wzrost trendów związanych z proekologicznością marek. Teraz strategia ta nabierze jeszcze większego znaczenia. Zwiększa się tzw. lokalny patriotyzm i przychylniejsze nastawienie do rynkowego mainstreamu.  65% ludzi preferuje towary i usługi pochodzące z ich własnego kraju. Krajem, w którym jest najwięcej zwolenników kupowania lokalnych produktów są zdecydowanie Chiny. 87% respondentów z tego kraju wyraziło taką opinię. W dalszej kolejności są Włochy (81%), Korea Południowa (76%) i Hiszpania (73%). Jedna trzecia respondentów martwi się, czy produkty sprowadzane z zagranicy są w pełni bezpieczne. Według nich szczególnie ryzykowne są produkty z Chin i Stanów Zjednoczonych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.