Złudzenia optyczne w reklamie zewnętrznej

Złudzenia optyczne w reklamie zewnętrznej

rimmel-quick-dry-nail-polish

Reklama zewnętrzna ma za zadanie w ułamku sekundy zainteresować odbiorcę. Najczęściej znajduje się na trasie wzmożonego ruchu, gdzie skupienie się akurat na niej jest utrudnione. Jednak współczesny outdoor powinien wpasowywać się w otoczenie, aby nie zaśmiecać krajobrazu, tylko go upiększać.

Ogromne bilbordy nie tylko przekazują informacje reklamowe, ale mogą być nośnikami sztuki. Kompromis między estetyką a celem marketingowym nie zawsze jest możliwy, ale coraz częściej pojawia się na ulicach. Niemniej kreatywna reklama outdoorowa może zapadać w pamięć silniej niż spoty telewizyjne czy bannery internetowe.

Kampanii zewnętrznych powstało nieskończenie wiele, jednak tylko nieliczne przechodzą do historii. Niezbędna jest niezwykłe koncepcja i spektakularny efekt. Wykorzystując wrażenie złudzenia optycznego można mieć pewności, że mało kto przejdzie przy danej reklamie obojętnie. A jeżeli łączy się ona z otoczeniem, to dodatkowo wzbogaca krajobraz i zamienia się w sztukę. Złudzeniem optycznym nazywamy błędną interpretację obrazu w wyniku użycia kształtów, kontrastu, koloru czy cienia, co wypływa na mózg i wprowadza w niewłaściwy tok myślenia. Ludzka percepcja zostaje zaburzona, bo mózg za wszelką cenę dopasowuje obraz do znanych schematów.

Wykorzystanie tego faktu w reklamie zewnętrznej odbywa się np. przez stworzenie wrażenia animacji. Specjalne plakaty umieszczone głównie w tunelach kolejowych sprawiają, że widzimy obraz, który zaczyna się poruszać. Natomiast telewizja Sky niegdyś wybrała bilbordy z Tigerem Woodsem i wystającym elementem, którym był rozprysk wody. Efektowne może być również wykorzystanie perspektywy. W jednej z kampanii Volkswagena użyto zdjęcia ojca i syna, gdzie w miejscu twarzy dziecka znajdowała się twarz dorosłego. Złudzenie optyczne wykorzystano też przy promocji filmu Incepcja. Wielkoformatowe plakaty pojawiły się na budynkach w całej Europie i dawały wrażenie odrywania się części budynku. Taka reklama zaskakuje i zapada w pamięci na dłużej. Opcji na wykorzystanie efektu złudzenia optycznego w reklamie zewnętrznej jest bardzo wiele, dlatego niezwykłe formy będą pojawiać się w przestrzeni publicznej regularnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *