Czym jest advertainment?

Czym jest advertainment?

Advertainment to połączenie działań promocyjnych i zabawy. Rozrywkowy charakter reklamy przyciągać ma więcej widzów. Co istotne, w niektórych formach advertainmentu odbiorca nie jest świadomy pojawiających się przekazów promocyjnych.

Advertainment – na czym polega?

Advertainment to połączenie reklamy z formami rozrywkowymi, najczęściej serialami, grami komputerowymi, czy wydawnictwami drukowanymi. Korzyścią dla reklamodawcy w tym przypadku jest naturalny przekaz, który nie nuży i nie irytuje odbiorców.

Najczęściej wykorzystywany rodzaj advertainmentu to lokowanie produktu, czyli umieszczenie towaru lub usługi w środkach przekazu, tak, aby podświadomie oddziaływało to na odbiorców.

W przypadku lokowania produktu nie jest konieczne przedstawienie dokładnej nazwy czy samego towaru, a jedynie typowych dla niego cech, np. kształtu lub kolorystyki. Co ważne, o lokowaniu produktu można mówić  jedynie wtedy, kiedy jest to zabieg celowy i powstał z inicjatywy jego producenta.

W produkcjach rozrywkowych często lokowane są produkty spożywcze, odzież, meble czy akcesoria, których używają bohaterowie. Do takich działań zaliczyć można np. noszenie zegarków marki Omega przez głównego bohatera serii filmów o Jamesie Bondzie lub buty marki Puma, które pojawiają się jako część stylizacji jednego z głównych bohaterów w finałowym odcinku serialu Przyjaciele.

Oprócz korzystania z usług i towarów w ramach fabuły, aktorzy serialu czy filmu mogą promować go w ramach product placementu także w codziennym życiu.

Inny sposób na lokowanie produktu to rozmowa o nim, jak w filmie Pulp Fiction, gdzie bohaterowie dyskutują na temat kanapek sieci MacDonald.

Kolejna metoda to pokazanie produktu w tle sceny – przykładem może być np. pokazanie billboardów Coca-Coli oraz Samsunga jako elementu scenografii w odcinku „Seksu w wielkim mieście”. Tego typu zabiegi stosowane są przez marketingowców od lat 80. XX wieku.

Branded entertainment

Najnowsza wersja advertainment to lokowanie produktu w mediach społecznościowych, gdzie przybrało to formę influencer marketingu lub viralu, czyli materiału, który rozprzestrzenia się oddolnie, w wyniku spontanicznych działań internautów. W przypadku viralu często mamy do czynienia z kategorią branded entertainment, czyli materiału o charakterze rozrywkowym, stworzonym jedynie w celu promocji danego produktu czy usługi. Przykładem może być animacja The Polar Bears producenta Coca Coli.

Product integration

Rozbudowanym rodzajem advertainmentu jest product integration, czyli lokowanie produktu, które nie jest jedynie częścią sceny, ale elementem rozbudowanego wątku opowiadanej historii. Taki zabieg zastosowano m.in. w jednym odcinku Big Bang Theory, w którym znaczna część fabuły opierała się na rozważaniu na temat konsol do gry Playstation oraz Xbox.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.