Marketingowa gorączka Star Wars

Marketingowa gorączka Star Wars

Wyczekiwanym przez miliony fanów na całym świecie wydarzeniem jest premiera najnowszej części galaktycznej sagi „Star Wars: Przebudzenie mocy”. Składająca się z siedmiu epizodów opowieść o gwiezdnych wojownikach swoją historię rozpoczęła w 1977 roku, premierą pierwszej części (chronologicznie czwartej), pod tytułem „Gwiezdne Wojny: Nowa Nadzieja”. Od tego czasu, co kilka lat ukazywały się kolejne części. Na ostatnią, której światowa premiera zaplanowana została na 10 grudnia tego roku (w Polsce film zostanie zaprezentowany 18 grudnia), twórcy filmu kazali czekać aż dziesięć lat.

Marketingowa gorączka Star Wars

Jak można się domyślać, na przygodach przedstawionych przez George’a Lucasa wychowały się co najmniej dwa pokolenia. W miarę prezentowania kolejnych odcinków, legenda Gwiezdnych Wojen wyszła poza ekrany i sale kinowe, i zaczęła żyć własnym życiem. Oprócz fabuły filmowej, Gwiezdne Wojny pojawiły się także w formie wydawnictw literackich, gier fabularnych i komputerowych oraz komiksów. Również reklama nie oparła się temu fenomenowi.

Marketingowa gorączka Star Wars eskaluje przy każdej premierze nowych gwiezdnych przygód. Dotychczas, kampania bezpośrednio związana z premierą najnowszego filmu przeprowadzana była głównie w internecie – 20 października ukazał się finalny zwiastun filmu. W sieci istnieje również wiele stron, które profesjonalnie lub amatorsko promują wyczekiwaną produkcję.

Reklama ambientowa na świecie

W ramach promocji najnowszego epizodu, w wielu miastach świata i Europy organizowane są imprezy rozrywkowe, które śmiało możemy zaliczyć do nietypowych (ambientowych) akcji outdoorowych. Oprócz światowego zlotu fanów „Star Was Celebration 2016”, który odbędzie się w Londynie, od maja tego roku do 16 kwietnia roku przyszłego w Monachium i w Wiedniu fani Gwiezdnych Wojen mogą obejrzeć wystawę pod tytułem „Star Wars Identities”, a między listopadem 2015 a wrześniem 2016 mają szansę odwiedzić na Time Square wystawę prezentującą kostiumy wykorzystywane we wszystkich dotychczasowych częściach.

Rozpoznawalność Gwiezdnych Wojen (ich wartość rynkowa) wykorzystywana jest również w kampaniach promujących produkty lub marki, które najczęściej z kinem nie mają nic wspólnego. Im bliżej premiery filmu, tym więcej pojawia się reklam – głównie w postaci spotów telewizyjnych, promujących na przykład usługi sieci telefonii komórkowych (O2, Verizon), znane sieci sklepowe (Walmart, Toys”R”Us), sieć restauracji Subway, baterie Duracell, a także sieć stacji paliw Orlen – akcja pod hasłem „Odkryj Galaktykę Nagród”.

Reklama zewnętrzna w Polsce

W obrębie rodzimego outdooru również możemy wskazać przykłady wykorzystania motywów i wizerunków postaci Gwiezdnych Wojen. Oprócz billboardów reklamujących ofertę znanych sklepów wielkopowierzchniowych, zapamiętaną przez wielu odbiorców kampanią billboardową była akcja telewizyjnej stacji AXN, promująca jej propozycję filmową, w ramach której, począwszy od 1 października, w każdy czwartek wyświetlane były kolejne części serii. W największych miastach Polski pojawiły się plakaty, na których poszczególni bohaterowie filmu przekonywali, żeby wybrać właśnie ich. Motyw wyboru w jednoznaczny sposób nawiązywał do ówcześnie prowadzonej kampanii parlamentarnej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *