Najciekawsze zagraniczne kampanie outdoorowe – TOP 10

Najciekawsze zagraniczne kampanie outdoorowe – TOP 10

Outdoor stawia na nośne symbole oraz proste komunikaty, ułatwiające identyfikację i zapamiętanie reklamowanej marki. Reklama zewnętrzna jest szeroko stosowana na całym świecie i stanowi nieodłączny już dziś element miejskiego krajobrazu, czego dowodem są liczne ciekawe i efektywne kampanie reklamowe.

Przedstawiamy top 10 najlepszych kampanii reklamy zewnętrznej za granicą:

 

1. Volkswagen – „Małe jest wielkie”

 

Kampania reklamowa Volkswagena Up!, która została dużo lepiej i ciekawiej przedstawiona za granicą (Francja) niż w Polsce. Hasło to samo: „Małe jest wielkie”, choć Francuzi mieli o wiele lepszy pomysł na reklamę nowego auta, być może z powodu większych funduszy. Zagraniczny outdoor Volkswagena Up! ukazywał zminiaturyzowaną atrapę najnowszego samochodu tej marki w 4D, umieszczonego na billboardzie w formie kartki papieru, tuż obok podkreślającej niewielkie rozmiary auta – linijki.

Volkswagen up reklamowany we Francji

 

2. Slim Fast, czyli znikająca perspektywa

 

Wyjątkowość tego outdooru oparta była na zmieniającym się obrazie w zależności od położenia odbiorcy względem billboardu. Na początku obserwator spostrzegał kobietę będącą „przy kości”, która ubrana była w skąpe bikini, jednak mijając to zdjęcie i patrząc z innej perspektywy, widziało się tę samą panią, tylko że w szczuplejszej wersji. Na końcu billboardu, odnajdywało się wyjaśnienie „znikającej” pani, którą była puszka Slim Fastu.

Reklama Slim Fast

 

3. FedEx, czyli jak zainteresować ludzi produktem za pomocą żółtej kreski

 

Znana amerykańska firma FedEx postanowiła postawić na reklamę ambientową, a dokładniej – na krawężnik jako nośnik reklamy. W pewnym momencie na ulicach ukazały się pomalowane na żółto krawężniki, które ciekawiły amerykańskich przechodniów. Na końcu tych kresek, ci bardziej dociekliwi odbiorcy, mogli ujrzeć wielki zakreślacz, będący bardzo pomysłową reklamą outdoroową. Ten nienaturalnych rozmiarów produkt został umieszczony w nieodpowiednim dla siebie otoczeniu (bo kto używa na ulicy zakreślacza), lecz i tak jasno ukazywał swoją funkcjonalność.

 

4. Rejoice – proste skojarzenia są najlepsze

 

Jakiś czas temu świat usłyszał o reklamie zewnętrznej firmy Procter&Gamble, który do swojej kampanii użył tzw. automatycznego skojarzenia. Umieścił on na ulicach Bangkoku, znanych ze swoich poplątanych drutów wysokiego napięcia, reklamę promującą nową linię produktów do włosów, mających problem z plątaniem się. Sama forma reklamy również była strzałem w dziesiątkę – był nim zielony grzebyk z napisem: „Kłopoty z plątaniem się? Zmień odżywkę na Rejoice”.

Rejoice

 

5. BIC – zaskakujące „przed i po”

 

BIC, czyli marka maszynek do golenia także nie lubi prostych i sztampowych rozwiązań w outdoorze. Jej najciekawszą reklamą zewnętrzną były billboardy z maszynkami do golenia, które nie tylko pokazane były w 3D, ale ukazywały także efekty „przed i po”. Trzeba przyznać, że takie przedstawienie produktu bardzo przykuwa wzrok, a porównanie ostrzyżonego trawnika z np. ogoloną kobiecą nogą jest zabawne, kreatywne i nietuzinkowe.

Reklama BIC

 

6. Nowojorskie opary i Folgers

 

Nowojorskie ulice potrafią zadziwić czy zaciekawić niemal każdym znajdującym się na nich billboardem, choć niektórych można nie zauważyć ze względu na ogromną konkurencję. Amerykańska firma produkująca kawę o nazwie Folgers postanowiła więc postawić na zaskakujący, nowoczesny i ambientowy outdoor. W miejscach, gdzie można spotkać nowojorskie otwory włazowe umieszczono reklamę imitującą kubek kawy z napisem: „Hej mieście, które nigdy nie śpi. Obudź się! Folgers”. Dodatkowym atutem były opary unoszące się z kanalizacyjnych włazów, mające przypominać aromaty unoszące się z filiżanki z kawą. Niestety zapachy nie były podobne.

Folgers w Nowym Jorku

 

7. Społeczna reklama antynikotynowa

 

Jedną z oryginalniejszych reklam outdoorowych, nakłaniających do rzucenia palenia była ta pochodząca z Wielkiej Brytanii. Jej nośnikiem była 12-metrowa cysterna z chemikaliami, którą ucharakteryzowano na olbrzymi papieros. To nietuzinkowe porównanie miało podkreślić rakotwórczy charakter substancji smolistych, które wdycha się wraz w kolejnym „dymkiem”.

 

8. Durex – “Uwolnij swoją bestię”, czyli czas na shockadvertising

 

Shockadvertising jest kontrowersyjną taktyką marketingową, która ma na celu wzbudzenie silnych emocji u odbiorcy. Oparta jest na łamaniu tabu, a także bardzo często – na odwołaniu się do seksualności. Która marka mogłaby lepiej oprzeć swoją kampanię reklamową na seksualności jak nie firma zajmująca się produkcją prezerwatyw? Kampania Durexu „Let the beast go!” („Uwolnij swoją bestię”), to jedna z najciekawszych (szczególnie dla pań) kampanii outdoor, którą można było podziwiać za granicą.

 

9. McDonald`s – stawia na świeżość

 

Jedną z kampanii zewnętrznych, która odbiła się szerokim echem na całym świecie, była reklama McDonald`s – „Freshness Box Salad”. Marka postanowiła umieścić na przystankach bardzo kreatywne plakaty ze świeżymi warzywami do sałatki, które zamienił wiaty przystankowe w oszronione  lodówki. McDonald`s miał też inne ciekawe kampanie outdoor, jak chociażby te, które zamieniły latarnie uliczne w kubki z kawą, przejście dla pieszych we frytki (tzw. zebra pomalowana z białych pasów na żółte, umieszczone w pudełku na frytki z McDonald`s) czy część wiaty przystankowej w klepsydrę odmierzającą czas promocji darmowej kawy przy pomocy ubywających ziaren kawy.

Reklama McDonald's

 

10. Benetton i wizualny skandal

 

Światowa marka odzieżowa o nazwie Benetton znana jest ze swoich kontrowersyjnych i łamiących tabu, choć ciekawych kampanii outdoorowych. Skupia się ona najczęściej na plakatach, które niejednokrotnie wywołują zmieszanie, konsternację, a nawet obrzydzenie. Swój sukces zawdzięcza zdjęciom wykonanym ręką fenomenalnego fotografika – Tasconiego. Spośród szeregu kampanii zewnętrznych Benettona warto wymienić choćby te billboardy, na których można było znaleźć trzy serca z podpisem: „White, Black, Yellow”, całującą się z księdzem zakonnicę czy pośladki z napisem: „HIV positive”. Każdy z tych plakatów przykuwał wzrok odbiorcy i wywoływał u niego spore wrażenie (już samymi swoimi ogromnymi rozmiarami), skutecznie utrwalając w świadomości konsumenta slogany lansowanej marki.

Benetton

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *