Kody QR w outdoorze – TOP 10

Kody QR w outdoorze – TOP 10

Kody QR (z ang. Quick Response, czyli „szybka odpowiedź”) stały się ostatnio nowym i nietuzinkowym sposobem promocji danej marki oraz biznesu. Swoją rosnąca popularność zawdzięczają możliwości pomiaru wskaźników reakcji, a także obliczeń zwrotu z inwestycji przeznaczonych na tę formę reklamy.

Kody QR włączono do tradycyjnych oraz interaktywnych kampanii marketingowych. Ponadto są one idealne do wykorzystania na:

  • billboardach,
  • wizytówkach,
  • ulotkach,
  • reklamach w prasie,
  • e-mail marketingu.

 

Pozwalają na zapisywanie bądź umieszczanie w różnych miejscach adresów URL, a potem odczytywanie ich za pomocą odpowiednio oprogramowanych urządzeń przenośnych, np. smartfonów. Jest to świetny i oryginalny sposób  na zaangażowanie swoich potencjalnych klientów, który mobilizuje ich do interakcji.

Kod QR jest innowacyjnym kodem kreskowym posiadającym kształt kwadratu i pozwalającym na zapisywanie dowolnych informacji znakowych oraz liczbowych. To także oszczędność czasu potencjalnego konsumenta i pieniędzy klienta. Tego rodzaju kody mogą zachęcić do pobrania aplikacji czy przeniesienia się na fan page danej firmy na Facebooku. Pozwalają one również na umieszczenie dodatkowych informacji o wybranym produkcie, co też sprawdza się szczególnie na billboardach, posiadających ograniczoną tekstowo przestrzeń.

 

Reklamy outdoor z kodami QR

 

W Polsce (i nie tylko) świadomość potencjalnych korzyści płynących z promocji produktów za pomocą kodów QR stale rośnie. Reklamy zewnętrzne z kodami QR pozwalają na wykorzystanie bardzo ciekawych pomysłów, które podnoszą efektywność promocji danej marki.

Przedstawiamy Top 10 kampanii reklamowych outdoor wykorzystujących kody QR:

 

1. Starbucks

 

Amerykańska sieć zajmująca się sprzedażą kawy na wynos – Starbucks postanowiła zwiększyć świadomość własnej marki, umieszczając w popularnych czasopismach oraz na plakatach kody QR. Po ich zeskanowaniu konsument mógł zobaczyć filmik promujący nową aplikację płatności mobilnych oraz wywiady z ekspertami na temat sposobów jak tradycyjnie przyrządzić kawę. Starbucks miało również inną kampanię reklamową outdoor, która również opierała się na kodach QR. Polegała ona na tym, że za pomocą kodów QR miłośnicy tej marki na drodze głosowania mogli wybierać, która kawa jest ich ulubioną w Starbucksie.

 

2. Victoria`s Secret – kampania „Sexier than skin” („Seksowniejsza od skóry”)

 

W 2011 r. jedna z najlepszych światowych marek bielizny damskiej – Victoria`s Secret postanowiła być, dosłownie i w przenośni, odkrywcza w stosunku do swoich potencjalnych klientów. Ta kampania outdoor wzbudziła niemałe zainteresowanie męskiej części odbiorców, choć była skierowana głównie do kobiet. Konsumenci mogli oglądać na billboardach popularne „aniołki” Victoria`s Secret, u których w strategicznych miejscach (np. na piersiach czy pośladkach) umieszczono kody QR. Idea całej tej kampanii opierała się na tym, aby potencjalni klienci dążyli do „odkrycia sekretu”, którym jak się okazywało była piękna, damska bielizna.

 

3. Nowe dżinsy Calvina Kleina

 

W 2010 r. marka Calvin Klein postanowiła wykorzystać w swojej nowej kampanii reklamowej outdoor wykorzystać kody QR. Zrobiła to w wielkim i nowoczesnym stylu, stosując dwuwymiarowe kody. Jesienią 2010 r. na ternie m.in. Nowego Jorku i Los Angeles pojawiły się billboardy z wielkim, czerwonym kodem QR oraz napisem „Get It Uncensored”. Skanując kod można było przenieść się na mobilną stronę z uwodzicielską modelką Larą Stone, zachęcającą do zakupu nowego produktu marki Calvin Klein.

 

4. Pepsi

 

Jakiś czas temu firma PepsiCo sięgnęła po dwuwymiarowe kody QR w celu zareklamowania nowego niskokalorycznego i bezcukrowego produkowanego przez siebie napoju – Pepsi Max. Miejscem nowej, zewnętrznej kampanii reklamowej była duńska kolej. Marka Pepsi za pomocą QR oferowała podróżnym nie tylko informacje związane z Pepsi Max, ale również szeroki wachlarz nowinek z różnych dziedzin życia. Dojeżdżający Duńczycy mieli okazję skanować kody z plakatów czy nalepek okiennych i otrzymywać dzięki nim dawkę najświeższych informacji oraz darmowe puszki Pepsi Max z kiosków znajdujących się na kolei (po wpisaniu swojego numeru telefonu na stronie wap).

 

5. Lech i „Więcej z Lata”

 

W 2009 r. marka polskiego piwa Lech postanowiła po raz drugi sięgnąć po fotokody QR i ruszyć ze swoją ogromną kampanią reklamową outdoor pt. „Więcej z Lata. Wakacyjne wydarzenia z LECHem”. Dzięki niej potencjalni klienci mogli dowiadywać się o największych wydarzeniach tamtego lata, w tym m.in. Festiwalu Woodstock, Lech Bike Festival, Jarocinie czy Off-Festivalu. Wcześniejsza tego rodzaju kampania LECHa pt. „Więcej z miasta” przekazywała zainteresowanym najnowsze informacje ze świata kultury. Wówczas LECH postanowił, jako jedna z pierwszych marek w Polsce, wykorzystać na  szeroką skalę fotokody QR do promocji swoich produktów. Dlatego też zimą 2009 r. na ulicach największych miast Polski pojawiły się citylighty z QR, reklamujące tę markę piwa.

 

6. MyToys.de – dwuwymiarowe kody QR z klocków LEGO

 

Jeden z największych internetowych sklepów z zabawkami w Niemczech – MyToys.de – stworzył innowacyjną i nagrodzoną na Międzynarodowym Festiwalu Reklamy Cannes Lions kampanię reklamową opartą na klockach LEGO. Głównym elementem tej kampanii były dwuwymiarowe kody QR zbudowane właśnie z prawdziwych klocków LEGO, a cała akcja opierała się na interaktywnej promocji outdoor. Te duże i kolorowe kody QR umieszczono na ulicach niemieckich miast, a przechodzący obok konsumenci skanowali je, po czym dowiadywali się, co innego można zbudować z tego rodzaju klocków. Dodatkowo każdy zeskanowany kod przekierowywał także do mobilnej strony sklepu MyToys.de, na której wszyscy chętni mogli zamówić wybraną przez siebie zabawkę.

 

7. Herbaty Lipton i kampania z fotokodami QR – „Spróbuj nowej”

 

W wakacje 2009 r. marka herbat Lipton rozpoczęła kampanię reklamową outdoor, mającą wypromować swój nowy produkt – Lipton Green Apple Ice Tea. Wykorzystano w niej kody QR, które umieszczono na ulotkach rozdawanych wraz darmowymi napojami na ulicach Warszawy, Krakowa, Poznania, Wrocławia oraz wielu nadmorskich miejscowości. Dzięki tym fotokodom można było ściągnąć na swój telefon komórkowy film prezentujący reklamowaną markę, a przy okazji także wziąć udział w konkursie sms.

 

8. McDonald`s i jakdojade.pl

 

W 2012 r. w ramach nowej kampanii reklamowej McDonald`s na tysiącach wiat przystankowych w Warszawie i Krakowie umieszczono plakaty z kodami QR. Po zeskanowaniu tego kodu z nośnika reklamowego za pomocą swojego telefonu komórkowego można było przenieść się na stronę internetową jakdojade.pl. Dostępna w serwisie mapa cyfrowa pokazywała dokładne położenie danej wiaty, przy której aktualnie znajdował się odbiorca. Następnie po wpisaniu do systemu adresu docelowego bądź wybraniu gotowego obiektu znajdującego się na opracowanej liście można było ujrzeć połączenie wykorzystujące rozkłady jazdy, dzięki któremu odbiorca mógł dostać się do żądanej lokalizacji. Ponadto na mapie znajdowały się również lokalizacje sieci McDonald`s wraz z listą adresową tych punktów.

 

9. Koreańskie Tesco w metrze

 

Sieć hipermarketów Tesco w Korei postanowiła wyjść naprzeciw zapracowanym obywatelom tego państwa i stworzyć wirtualne półki ze swoimi produktami. Ta genialna w swojej prostocie kampania outdoorowa miała miejsce na stacjach metra. Prezentowane na tych „półkach” produkty, które wydrukowano na podświetlanych billboardach miały także własne kody QR. Po zeskanowaniu trafiały one do wirtualnego koszyka w smartfonie, a następnie po wciśnięciu przycisku „kup teraz” oraz dokonaniu płatności – dostarczane kurierem do domu.

 

10. Muzyczny przystanek w Australii

 

W 2012 r. pewna australijska firma ubezpieczeniowa o nazwie NRMA Insurance wybrała nietuzinkowy sposób na zareklamowanie swojej oferty. Jej nowatorska kampania reklamowa outdoor opierała się na umieszczaniu na przystankach autobusowych zestawów audio wraz z dużą reklamą z kodami QR. Po zeskanowaniu oraz polubieniu strony NRMA na Facebooku dany użytkownik mógł wybrać piosenkę, która następnie była puszczana na jego przystanku w czasie oczekiwania na autobus.

 

Każda z powyższych kampanii odniosła niebywały sukces. Z każdym rokiem zwiększa się ilość firm i marek wykorzystujących w swoich reklamach outdoor kody QR. Dziś wykorzystanie tych kodów w reklamach stanowi jeden z wiodących trendów marketingowych. Duży wpływ miała na to zwiększająca się z każdym rokiem liczba użytkowników smartfonów, umożliwiających skanowanie QR. Dzięki temu wielu kreatywnym marketingowcom otworzyła się kolejna furtka do tworzenia coraz to nowych i coraz ciekawszych kampanii, czego dowodem jest choćby 10 powyższych przykładów.

 

1 komentarz.

  1. Janek Sas pisze:

    a ja dalej nie wiem jak korzystać z kodów QR 🙁

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.