Prognozy dla polskiego rynku reklamy

Prognozy dla polskiego rynku reklamy

Sikov/bigstockphoto.com

Od początku roku utrzymuje się wysoki popyt na czas reklamowy w nowych mediach oraz telewizji. Znacznie wzrosło też zainteresowanie reklamą radiową. Według prognozy agencji mediowej Zenith w trzecim kwartale 2018 r. wydatki reklamowe w Polsce wyniosą  ponad 7,5 miliarda złotych. Oznacza to, że wartość polskiego rynku reklamowego wzrośnie o 6,6%.

Najlepiej radzi sobie internet i to tam najszybciej rosną wydatki na reklamę. Zaraz za nim jest telewizja. Zdecydowanie gorsze prognozy przewidywane są dla reklamy drukowanej w prasie.

Wpływ na zwiększenie wydatków reklamowych w Polsce miał między innymi wzrost PKB. Poprawiła się również sytuacja na rynku pracy, zmniejszyło się bezrobocie, wzrosły wynagrodzenia i wskaźnik konsumpcji detalicznej. Niemałe znaczenie miał także mundial. Wiele marek walczyło przez miesiąc o uwagę kibiców oglądających Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej.

Według analityków Zenith najszybciej rosnąć ma reklama internetowa. Wydatki na nią zwiększą się aż o 10%. Wynik ten mógłby być jeszcze lepszy. Niestety wprowadzenie unijnego  Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) utrudniło nieco personalizację i precyzyjne targetowanie reklam.  Wpływ na tak dobry wynik ma zwiększenie funduszy na reklamę video online. Wzrósł także budżet na reklamę w social mediach, z których coraz chętniej korzystamy na urządzeniach mobilnych.

Na brak zainteresowania ze strony reklamodawców nie może narzekać telewizja. Chociaż średni czas jej oglądania spada, to nakłady na reklamę w tym medium wciąż rosną, a bloki reklamowe zostały w pełni wyprzedane. Zenith prognozuje wzrost wydatków na reklamę telewizyjną do 6,9%.

Zyskuje także reklama radiowa. Podwyżka cenników  we wszystkich stacjach i usztywnienie polityki handlowej według agencji mediowej przyniesie wzrost o 6,4%. Takie sieci handlowe jak: RTV Euro AGD, Kaufland, Biedronka i Carrefour sporą część budżetu przeznaczyły właśnie na reklamę w radiu.

W opozycji do wcześniej wymienionych mediów znajduje się prasa. Zmniejszająca się liczba czytelników dzienników i kolorowych magazynów odbija się także na reklamodawcach. Zenith przewiduje dalsze redukcje budżetów reklamowych w prasie. Spadki wyniosą 7,8% (dzienniki) i 6,4% (magazyny). Najwięksi dotychczasowi reklamodawcy, tacy jak: L’Oréal, P&G, Unilever, Nivea reklamę w prasie traktują jedynie jako uzupełnienie kampanii prowadzonych w innych mediach. Chętniej za to z papierowej reklamy korzystają spółki Skarbu Państwa – Totalizator Sportowy, Orlen, Lotos i PKO BP.

Niewielki wzrost, bo zaledwie o 0,2% odnotowuje reklama zewnętrzna. Za to wydatki na reklamę w kinach są wyższe o 2,5%. Mimo to analitycy Zenith prognozują, że z uwagi na brak kinowych hitów nie ma co liczyć na duży wzrost.

Warto również dodać, że agencja mediowa prognozuje, że globalnie rynek reklamowy odnotuje 4,5 proc. wzrostu, osiągając tym samym wartość 581 mld dolarów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.