Zalety i wady reklamy świetlnej
- 21
- maj
- 2013
W dzisiejszych czasach z cudem graniczy sprzedaż produktu bez wcześniejszej reklamy. Te otaczają nas zewsząd, począwszy od czasopism, radia, telewizji, a skończywszy na budynkach, samolotach czy w przekazie podprogowym. Świat XXI wieku jest światem reklamy, na którą firmy wydają miliardy, wszystko w jednym celu – aby reklama ich produktu dotarła do każdego skrawka świata – tego rozwiniętego i nie.
Reklama świetlna jest jednym ze sposobów, aby widocznie rozpromować swój produkt. Obecnie na rynku działa wiele agencji reklamowych, które świadczą takie usługi. Od wymyślenia hasła przewodniego produktu, poprzez jego zaprezentowanie, stworzenie reklamy na dowolnym nośniku i zaprezentowanie jej szerokiej publiczności. Wielu reklamodawców wybiera właśnie reklamę świetlną, gdyż jest to, w porównaniu z radiem czy telewizją, niedrogi sposób na pokazanie się.
Do popularnych rodzajów reklamy świetlnej należą telebimy, często spotykane w wielkich miastach, od Warszawy po Nowy Jork. Idąc chodnikiem nie sposób nie dostrzec tego, co jest prezentowane na wielkim ekranie. Człowiek mimowolnie zatrzymuje się, aby obejrzeć czy to reklamę jakiegoś produktu, czy reklamę nadchodzącego filmu. Obraz na takim telebimie jest zawsze czytelny i wyraźny, bez znaczenia na pogodę czy warunki atmosferyczne. Dodatkowo sam telebim nie jest rzeczą zbyt drogą, więc na taki pozwolić sobie może każdy większy podmiot gospodarczy.
Niestety, oprócz oczywistych zalet telebimy posiadają i wady. Intensywność z jaką świecą, zwłaszcza nocą, może oślepiać zarówno przechodniów jak i kierujących pojazdami, co stwarza niebezpieczeństwo kolizji lub wypadku. Ostatnimi czasy pojawiło się nowe określenie na zbyt jasne świecenie telebimów, co spowodowane jest także szybką zmianą treści nadawanych z ekranu, zwłaszcza po zmierzchu – zanieczyszczenie światłem. W związku z tym wprowadzono w miastach zakaz umieszczania telebimów prostopadle do jezdni. Dodatkowo telebim powinien zostać zamontowany minimum 8 metrów od krawężnika jezdni.
Reklamy świetlne to także podświetlane kasetony, które działają zarówno w dzień, jak i w nocy, a przy tym nie oślepiają patrzącego. Podświetlenie stosowane jest poprzez montaż świetlówek lub diod LED. Ich kształt oraz wielkość zależą tylko i wyłącznie od wyobraźni.
Kolejnym typem reklamy świetlnej są popularne neony, które powstały w 1910 roku, a ich wynalazcą był Francuz Georges Claude. Kolory świecenia zależą od rodzaju gazu, który jest w środku, koloru szkła bądź też zastosowanie luminoforu. Neony można uformować w litery i kształty, a ich jasność sprawia, że są widocznie zarówno w dzień jak i w nocy.
Podsumowując, reklama świetlna w porównaniu z tradycyjną, jaką są billboardy czy plakaty, ma niewątpliwą zaletę, jaką jest widoczność przy każdych warunkach świetlnych i pogodowych. Taka reklama po prostu rzuca się w oczy, sprawia, że nie sposób jest przejść obok niej obojętnie. Wadą jednakże jest cena w porównaniu z billboardami czy plakatami. Pomimo, że np. neony czy kasetony nie wymagają dużego nakładu finansowego, zastosowanie telebimów jest już droższe.
Szukaj
Kategorie
- ABC reklamy outdoor
- Kampanie reklamowe
- Reklama w mediach
- Rodzaje reklamy zewnętrznej
- Strategie reklamowe
- Wiadomości z rynku reklamy